Nya valpvänner och huvuddunkande.

Satan vad tiden går fort när man har valp, insåg just att det är fem dagar sedan jag skrev något i bloggen. Galet!! Det är rätt intressant att prata med vänner som inte har hund för det märks tydligt att de undrar vad sjutton jag gör hela dagarna när jag går hemma med Exxa. Jag undrar snarare vad sjutton jag gjorde innan vi skaffade Exxa =) Men att skaffa valp kanske är ungefär som att skaffa barn, man måste ha upplevt det själv för att förstå vad andra pratar om...

I måndags var vi hos veterinären för att ta en spruta, vi valde en kille som Micke använde sig av när han hade sin schäfer; en lite äldre herre som blev stormförtjust i Exxa, kliade och klappade och talade om för henne så söt hon är. Hah, som att hon inte redan vet det...!! =) Vi kom lite tidigt och killen som hade tiden före oss kom sent så vi smet emellan medan han och hans lilla hund fick gå lite på gräsmattan så länge. Exxa såg hans hund genom fönstret och skällde morskt på den, det går an att vara kaxig när det är en glasruta emellan och matte och husse står precis jämte, haha. Att ta sprutan gick jättebra, hon märkte inte ens att veterinären stack henne tror jag för hon reagerade inte ens. Han passade även på att kolla över henne, titta på tänder, tassar, öron osv och sa att allt såg kanon ut. Känns skönt att höra!

Igår träffade Exxa sina första hundar utanför kenneln. Det var två valpar, en liten "råtthund" från Tjeckien (såg ut som en brunsvart Chihuahua ungefär) och en blandis som var hälften schäfer och hälften grönlandshund (betydligt större än Exxa med stooora tassar, ujuj). Exxa visade upp en riktigt bitchig sida, först försökte hon springa iväg när de närmade sig så Micke satte sig ner och tog henne i famnen. Råtthunden var inte så intresserad men blandisen ville såå gärna hälsa på Exxa så han närmade sig försiktigt. Exxa skällde som en galning, morrade, gjorde små utfall mot honom genom att kasta sig mot honom och sedan smita tillbaka till husse igen. Blandisen förstod ingenting, tittade väldigt frågande på Exxa, la sig ner på backen och liksom ålade sig framåt mot henne, det var så gulligt. Exxa är lite känslig och behöver lite tid på sig ibland och vi är fullt villiga att ge henne den tiden och killen som ägde hundarna var ute med oss i ca 30 min fast han hade sagt till sin tjej att han bara skulle gå ut en kort sväng, snällt av honom!! Till slut fick blandisen slicka lite på Exxas tassar och då vågade Exxa sig fram och nosa lite på honom, de gnuggade sina små näsor mot varandra och luktade på varandra, såg så rart ut. Sedan var killen tvungen att gå och Exxa blev lite ledsen såg det ut som men det gick snart över. Sedan sov hon som en stock hela kvällen.

Idag slog Exxa i sitt huvud i ett staket när vi var ute. Det finns ett nätstaket som skiljer "Exxas fält" från ett radhusområde och framför staketet växer det långa strån. Busan gillar att springa fram och tillbaka där, det är jättekul när stråna piskar omkring henne där hon far fram. Samma sak gällde idag men plötsligt sprang hon i en vid cirkel runt mig och hoppade sedan med huvudet före rätt in i staketet. Som tur var så fjädrade staketet så hon studsade tillbaka ner i backen men hon blev jätterädd och skrek till och kom springande till mig och sl sig vid mina fötter och skrek. Jag ville inte befästa situationen som något negativt så jag pratade glatt med henne, sa hur duktig hon är och hur fin hon är och snart började svansen vifta som vanligt. När vi kom in kände jag över hennes huvud och ansikte men fick ingen reaktion så det gick nog bra. Men otäckt var det!

Just nu ligger hon och sover i soffan, man blir trött av att bli skrämd så då passar jag på att sitta vid datorn lite, något som jag knappt hinner annars. Visst får man försaka saker men det är såå värt det, Exxa har berikat vårt liv mer än vad vi trodde var möjligt. Tror jag ska sätta mig i soffan hos henne nu och se på en film och gosa lite, det gillar hon =)

Ha det bra alla där ute tills vi hörs igen!

/ Jennie - på goshumör

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0