Min Husky är bäst!

I förrgår åkte Micke, Exxa och jag in till Skövde för att handla julklappar till Exxa, de har en jättefin affär där man får ta med sig sin hund in. Exxa blev storögd när vi kom in, fanns ju massor att titta på! Först kollade vi på blinkande koppel, man måste ju ta sitt ansvar som hundägare och se till att folk ser en i vintermörkret, det blev ett med tassar på som blinkade, gulligt! Sedan vandrade vi vidare till godiset/ maten och där blev Exxa lite jobbig för Micke att hålla, fanns ju så många goda lukter där. Elaka ägare som inte låter mig smaka typ =) Vi köpte lite olika tuggben med pizza, bacon och tuggummismak i olika storlekar, hundgodis i lösvikt, dentalpinnar som håller tänderna rena och fina, ett märgben med baconsmakfyllning (köpte ett med ost förra gången och det ÄLSKADE hon) och till slut lite pipande mjuka leksaker. En del av det fick hon när vi kom hem, resten ska hon få i paket på julafton.
Förutom vid godiset så skötte sig Exxa Spexxa exemplariskt, när jag köade för att betala la hon sig helt sonika ner mitt på golvet och bara tittade på folk. Expediterna sa att de var jätteimponerade, de flesta hundar blir tydligen alldeles galna där inne och särskilt Huskys. Kassatjejen som tog betalt berättade att det brukar komma in några olika Huskys ibland och att de alla är väldigt studsiga och stressade så hon tyckte Exxa skötte sig helt fantastiskt, jättekul att höra! Min vovve är så duktig ! =) Den andra tjejen kunde lite om rasen och sa att hon tyckte Exxa var så fin exteriört sett och när jag berättade att vi ställt ut henne några gånger sa hon att hon kunde se att Exxa skulle gå långt som utställningshund med den kroppen och det fina huvudet ihop med temperamentet, det var ju så att man nästan fick tårar i ögonen =) Jag tröttnar aldrig på att höra fina saker om Exxa...

Igår var hon dock inte så gullig. Jag ligger efter som f-n med plugget som ska in senast söndag och satt igår på dagen och försökte plugga medan Exxa gjorde sitt bästa för att störa. Och störa. Och störa. Det var bara att ge upp och sitta på natten istället. Idag ska Renate ha Exxa några timmar så jag får plugga ifred, är så arg på mig själv för att det tar så satans lång tid, jag gör samma fel varje gång; det duger inte med att det blir bra, det ska bli perfekt. Så då sitter jag och ändrar och pillar och ändrar tillbaka och lägger till osv osv vilket gör att timmarna bara springer iväg utan att jag egentligen får något stort gjort. Dumt. Så idag ska jag sänka nivån ett snäpp och försöka jobba lite fortare.
Måste försöka hinna julpynta här hemma med, ligger efter med allt känns det som. Får nog hänga granpyntet lite högre upp i år än vad jag brukar, annars fruktar jag att en liten nyfiken varg tuggar i sig det =) Ska bli intressant att se hur hon reagerar när vi kommer in med granen. Fixade iaf julblommor igår em, det var inte så intressant tyckte Exxa, gick ju inte att äta. Som den goda dotter jag är gjorde jag även en utegrupp till mamma och satte en liten ljusslinga i, den står nu på hennes uteplats och är säkert väldigt intressant för en liten Husky som är värre än Nicke Nyfiken när det gäller nya saker. Och ännu värre blir det i morgon när det är dags för julbak. Det värsta är att även när Exxa är alldeles odräglig (som igår t ex) så är hon fortfarande så satans söt och charmig, kommer sluta med att hon manipulerar hela familjen om vi inte passar oss. Mamma har hon redan lyckats med så i morgon får jag hålla hårt i degarna så att inte mamma i sin naiva "välmening" smyger till Exxa en bit eller två. =)

Måste ju passa på att berätta om Exxas spårteknik igår. Vi har gjort lite enkla korvspår och sånt, alltså en ganska enkel nivå men inget avancerat med en dummy eller så. Igår kastade vi boll en stund och lämnade den sedan mitt på fältet för att gå och kissa en bra bit bort och hälsa på en liten vovve som var där borta. På tillbakavägen, ca 10-15 meter från platsen där bollen låg, stannade jag Exxa och sa "Exxa var är bollen?". Hon tittade på mig en stund, kunde riktigt se hur hon funderade. "Var är bollen?" sa jag igen, "Sök bollen". Min lilla skrutt satte då nosen ner i gräset och började plöja framåt utan tvekan och fort gick det, det var bara att försöka hänga med. Och mycket riktigt, hon spårade raka vägen fram till bollen, tog den i munnen och kom springande med den.
Vad ger ni mig för det?! Det var ju inte spårning i ordets mening, det var ju inget jag hade lagt ut eller doftmarkerat eller så men vad ska man kalla det hon gjorde om inte spårning?? Hon är så smart!! Det är bara att inse, min Husky är bäst.


Vill passa på att tacka alla vänner för alla fina julkort som vi har fått!! Vi har tyvärr inte skickat ut några, vi skulle ha gjort ett fotojulkort med oss och Exxa men det blev ingen tid innan vi reste och vi kom ju hem samma dag som man senast skulle skicka sina kort... =( Så det lutar åt att vi gör ett sånt gott-nytt-år kort istället, lite ovanligt kanske men vi är ju speciella så... Särskilt Exxa...

// Jennie - dags att ringa svärmor nu.

Ps. Nu finns massa nya bilder på hemsidan, de nya är Exxas sjunde vecka, Exxas Oktober, Exxas November och Utställningar 2007, alla ligger under "Bilder". Två av bilderna från utställningen i Bräkne-Hoby ligger fel, sambon har råkat lägga dem under Arboga så det får jag skälla lite på honom för =)
Bilderna från Arboga visar även Exxas syskon och mamma där kullen vann både avelsgrupp och uppfödargrupp förutom personliga placeringar.Vi har även lagt till en gästbok där ni gärna får skriva =) Ds.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0