Triumf och Exxa-Kanin.

Exxa har inte ätit så bra den sista tiden trots att vi har bytt foder. Vi tog hem några provpåsar från en djuraffär som Exxa fick smaka på och hon gillade verkligen en sort jättemycket så vi köpte en stooor säck med sådant foder. Valpen åt det i 3-4 dagar, sedan slutade hon igen. Istället för att äta ca 8 dl om dagen som hon ska åt hon ca 4 dl, det var väl okej men knappast mer än så. Runt jul nu blev det riktigt illa då alla stack till henne massa julmat och annat gott, hon rörde inte ens sina pärlor på flera dagar och det började kännas jobbigt för oss. Vi förstår att våra familjer menar väl och vill skämma bort Exxa, det gör ju vi också då och då, men vi vill inte ha en hund som inte äter hundmat! Dessutom blev Exxa dålig i magen av allt juligt och bajsade inne två gånger under julen vilket inte har hänt sedan hon var runt 2 månader gammal, hon är sex månader nu, snart sju...! Så i Skara passade vi på att fråga Fia vad vi skulle göra och fick ett råd som kändes lite jobbigt men vi var ändå fast beslutna att försöka, så länge som Exxa är ensam vovve hemma så har hon ingen konkurrens om maten och då får man ta till små tricks. Sagt och gjort, vi gjorde som Fia föreslog och det har funkat!! I förrgår kväll åt Exxa ca 2.5 dl av 4, i går morse åt hon ca 3 dl av 4, i går kväll åt hon ca 3.5 av 4 så det går verkligen framåt! *Jippie* Blir ju lättare att följa det lite tuffa rådet när man märker att det fungerar och ger resultat! =)

I morse tog Exxa och jag en promenad på ett ställe där det går mycket hundar. Någon hade roat sig med att lägga använda bajspåsar på gångplattorna fint uppradade. Exxa brukar i vanliga fall nosa på dem och traska vidare men i morse fick hon fnatt och hoppade över de tre påsarna som en kanin! Hon tog sats och hoppade över den första, landade bakom den och studsade genast upp igen över den andra och likadant över den tredje, boing, boing, boing! Jag skrattade så jag höll på att tappa kopplet...

Annars så händer det inte så mycket här just nu. Både jag och Micke har blivit förkylda så jag sitter här och snörvlar och han går på jobbet och gör likadant. Tur att det är 4 dagars ledighet från och med i morgon. Om vi är någorlunda pigga i morgon ska vi ev åka upp till brukshundsklubben och träna lite inkallning, lite skogsövningar, lite utställning och sedan ha lite kul och kasta boll som Exxa älskar. Hon älskar det lite föööör mycket, hon är jätteduktig och kommer tillbaka med bollen men sedan vill hon oftast inte släppa den, dragkamp om bollen är ju mycket roligare, då busmorrar hon som en galning och puttar på oss med tassen =) Hon är för söt. Igår tränade vi lite på det här med att släppa bollen fast inomhus, jag kastade den men vägrade ha dragkamp om den när hon kom tillbaka med den. Exxa blev lite frustrerad och försökte hetsa mig genom att putta på mig, dunka sitt huvud mot mitt, morra osv men ingenting funkade, matte bara satt där. Då Exxa lite perplext lugnade sig och tittade frågande på mig passade jag på att säga "Exxa, bollen loss" eller "Släpp bollen". Jag fick upprepa orden tre gånger innan hon lite surmulet släppte den i mitt knä. Massa beröm så hennes svans började tokvifta, sedan var det jätteroligt att släppa bollen, när hon kom med den räckte det med ett kommando och i slutet släppte hon den självmant vid min hand. Det är vår duktiga lilla plutt det...

// Jennie - ska räkna på hus nu.


Kommentarer
Postat av: Anonym

*skrattar gott*

Ett tips om Exxa inte vill släppa det hon har i munnen är att ha en 'extra leksak' med sig. Så när hon kommer och vill ha dragkamp börjar man leka med den andra leksaken och "-OJ, vad roligt vi har här borta..!" Då vill nog Exxa ha DEN leksaken istället, och då släpper hon den första hon ville ha dragkamp om. Så... ta-taaa! It's like magic!!

kramis

2007-12-29 @ 13:35:49
URL: http://krokavadet.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0