Mama´s got a brand new trick.

Häromdagen lärde sig Exxa ett nytt trick. Vi övade lite hemma på saker som hon numera kan som ett rinnande vattenfall typ sitt, ligg, stå, tass, stanna osv och jag kände att det var dags för något nytt. Kom på en grej som vi såg en vuxen hund göra på brukshundsklubben - "markera"- som gick ut på att hunden skulle sätta sin tass på en platta för att gå godis. Vi testar tänkte jag och plockade fram ett burklock och skar till några köttbullebitar (som Exxa tokälskar över allt annat) och så satte vi oss i vardagsrummet. Jag började med att hålla godisen framför locket och när Exxa nuddade det med nosen fick hon en godis. Det tog ca 30 sekunder innan Exxa hade förstått övningen totalt... Hon är så smart! Då behövde jag inte längre hålla godisen vid locket utan det räckte att jag knackade på det med nageln och sa "här" så tryckte hon dit nosen. Sedan gick vi vidare till tassen, jag upprepade proceduren men avslutade med att ta hennes tass och trycka den mot locket för att sedan säga "braaaa" och ge henne en godis. Jag upprepade samma en gång till, sedan var det dags för eldprovet; locket på golvet, knackning på det... och tassen kom! Efter ca 1-1½ minut hade alltså Exxa förstått hela övningen! Hatten av för min lilla smartis och massa beröm.
När Micke kom hem på eftermiddagen skulle vi såklart visa honom övningen och det räckte med att jag tog fram locket så blev Exxa alldeles tokig, viftade på svansen som besatt och kröp nästan ur pälsen av iver. Hon måste ha tyckt att det var bra kul och lyckades på första försöket med att visa husse hur duktig hon är. Jag försvårade det lite genom att hålla upp locket i luften och knacka men pytt, tassen kom ändå farande. Så småningom får ju då knackningen ersättas av ett kommando typ "markera" eller liknande men det är ju ingen brådska. Tror dock att det är viktigt att variera träningen så att det inte alltid blir samma saker som man kör med hunden, finns ju massor man kan göra. Exxa gillar även att leta godis, antingen i spår eller under skålar och liknande men allra roligast verkar det vara att hämta saker just nu. Jag har läst att Siberians inte ska vara så bra på apport, alltså generellt sätt, men Exxa visar sannerligen att det mesta är individuellt och inte rasbestämt för hon är kanonbra på att apportera! Hon gör det även inomhus om jag t ex säger "Exxa, var är bollen?" så tittar hon lite frågande på mig, sedan kan man se ett litet ljus i hennes ögon innan hon springer iväg och letar. Till slut kommer hon stolt travande med bollen i munnen, sååå gullig! Gäller även för andra leksaker, hon vet t ex vilken leksak som heter apan, grodan, kaninen osv. Rätt otroligt egentligen att hon vet deras namn men så är hon ju den smartaste hunden som finns också! Ni andra tror att det är era hundar som är det - men ni har fel. =p

Nu går det även framåt med ensamhetsträningen, har knappt övat på det under hösten men med tanke på att mamma ska flytta hit i helgen så har det blivit en del småärenden i veckan då Exxa har fått vara själv ca 30-40 minuter och det har gått kanon!! Idag var hon ensam ca 40 minuter medan jag var och hämtade mammas nycklar, bokade tvättid och lite såna grejer och Exxa var jätteduktig, helt tyst när jag gick, ändå stannade jag nere i trappan en stund och lyssnade. Inte ett ljud. *Hurra* Samma sak när jag kom hem, alldeles tyst vilket känns jättebra, man har ju grannar att tänka på. Dock känner hon nog igen mina steg för hon satt precis innanför dörren när jag öppnade och överföll mig med pussar, hon är så söt och glad min lilla skrutt =)

Nu har vi även anmält oss till vintershowen i Skara som går av stapeln annandag jul, Exxa ska tävla i 6-9 månadersklassen då eftersom hon kommer vara ca 6 månader och 3 veckor vid det tillfället. Vet inte alls hur det kommer gå, det kommer ju finnas många äldre valpar där som är mer utvecklade men å andra sidan är ju Exxa underbart fin så det går nog vägen ändå. Vi får hoppas men vi har börjat tagga ner lite nu när rosettsamlingen hemma har vuxit sig stor, nu vet vi ju att vi har en superfin hund även utställningsmässigt sett så då kan man slappna av lite mer och mest ställa för att det är kul och bra träning. Uppfödare Fia kommer med Exxas mamma Pya och även den stiliga Niro så det ska bli kul att få träffa dem igen och vem vet, det kanske blir superhandlern Micke som får visa upp hundarna ;)

Det var allt för idag, ikväll ska vi och Exxa städa mammas lägenhet och göra den fin så att vi kan hämta möblerna sen.

// Jennie - så stolt över sin valp!

Bilderna är från och efter utställningen i Blekinge!


Kommentarer
Postat av: Viskos husse och matte

Är rosett-bilderna tagna precis efter ni kom hem från Bräkne? Hon ser helt utmattad ut. :)

2007-12-02 @ 18:46:14
URL: http://visko.erman.nu

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0