Vardagsvanor och bristande burintresse.

Micke och jag är inte längre det sociala paret som vi var innan vi skaffade lilla Exxa, det ska villigt erkännas. Vi har tackat nej till fester, bio, restaurangbesök osv de senaste veckorna och en del vänner undrar vad vi egentligen gör med vår tid så här kommer ett exempel över hur en typisk dag ser ut:

05.30 - Mickes klocka ringer. Han väcker Exxa och bär ut henne till fältet för toalettbesök (hon är alldeles för charmigt trött för att orka gå själv på morgonen)

Ca 05.45 - de kommer tillbaka in, Micke lägger Exxa på hennes sovdyna och jag makar över mig till Mickes del av sängen eftersom Exxas sovdyna ligger på den sidan. Hon blir som vanligt överlycklig över lite kontakt och vi gosar några minuter innan vi somnar om.

Ca 07.00 - Exxa väcker mig genom att ställa sig på bakbenen med tassarna mot sängen. Vi går ut och kissar på gräsmattan, går tillbaka in, in i sovrummet och sedan klappar jag Exxa tills hon lägger sig igen. Vissa dagar somnar vi om till ca 8.15 men för det allra mesta småsover jag en stund till medan Exxa tuggar på sina leksaker.

Ca 08.00 - Exxa piper och vill ha mat. Får en toarulle med godis medan jag klär på mig, sätter upp håret osv, sedan frukost till Exxa och sen går vi ut en längre promenad där vi utträttar behov, kastar boll eller pinnar, undersöker saker, spårar lite osv.

Ca 09.00 - kommer tillbaka in igen, Matte får äntligen lite frukost medan Exxa avundsjukt tittar på och charmar till sig en och annan godbit. Sedan somnar Exxa och jag hinner kolla mailen, läsa nyheter osv.

Ca 10.30 - Exxa vaknar, vi går ut en promenad. När vi kommer in igen tränar vi lite lydnad dvs "sitt", "ligg", "loss", "kom" och nyaste tricket "tass". Sedan busar vi en stund, har dragkamp med en leksak eller brottas lite och liknande. Sedan lägger vi oss båda på soffan och sätter på en film. oftast en storfilm t ex Braveheart, Gladiator (Exxa verkar gilla såna filmer bäst, kanske pga alla hästarna och all rörelse...?) och sedan somnar Exxa och ibland även jag.

Ca 12.00 - Exxa vaknar och vill ha lite mellanmål, därefter går vi ut igen.

Ca 12.45 - kommer tillbaka hem, Exxa somnar i eller under soffan och jag hinner t ex blogga, tanka in kort som vi har tagit,  laga lunch till mig och därefter plugga.

Ca 15.00 - Exxa vaknar och vill ha mat, hon får mellanmål nr 2, sedan går vi ut.

Ca 15.30 - kommer tillbaka in, busar lite innan Exxa somnar igen.

16.30 - Micke kommer hem från jobbet och blir överfallen av en lycklig valp som ska slickas och gosas och bitas lite. Sedan sätter vi oss i soffan och berättar för varandra vad som har hänt under dagen medan Exxa ligger emellan oss och njuter av bådas uppmärksamhet, tänk så skönt det är att bli kliad på två ställen samtidigt...!

Kvällen ser ut på liknande sätt, vi går ut och går, busar, gör mat till Exxa och oss själva, ser på film eller TV, läser lite, grejar vid datorn osv tills vi släcker lampan kl 22.00.
Det är ungefär det som vi hinner med. Helgerna ser givetvis annorlunda ut men kontentan är densamma; vi tillbringar i princip varje minut med Exxa, inte för att vi måste utan för att vi vill. Vi har kul ihop med henne och tycker det är roligt att hålla på med henne. Dessutom är Siberian Husky en betydligt mer krävande ras än t ex en Golden och  eftersom vi vill ha en lugn, glad och harmonisk vuxen hund så anser vi att grunden ska läggas ordentligt nu. Så i vissa folks ögon kan det verka som att vi lägger alldeles för mycket energi på lilla Exxa men både Micke och jag vet att vi kommer ha igen det sedan när hon blivit vuxen. 

Har förresten totalt glömt av att berätta om Exxas bur! Vi köpte den inte nu i fredags utan förra fredagen, en enorm bur med två olika öppningar, svindyr och praktisk på alla sätt och vis. Exxa var inte imponerad. Hon stack i princip in huvudet och kikade lite men inte mer än så. Vi testade att lägga in godis men hon bara sträckte på kroppen och halsen för att nå godiset =) På kvällen när det var sovdags tyckte Micke att vi skulle testa att låta henne sova i den med öppen dörr, jag var tveksam, det kändes inte rätt. Buren ska fungera som en slags trygg plats där valpen får vara ifred men det kändes fel inom mig för Exxa var ju redan trygg och verkade uppskatta att hon kunde hoppa upp på sängkanten och slicka oss och våra händer. Och mycket riktigt, Exxa låg i buren ca 1 min, sedan la hon sig på golvet framför den istället och det räckte för min del, ut med buren!! Istället gjorde vi så att vi bytte ut Exxas sovdyna mot den som kom med buren och det funkade bättre för den låg Exxa gärna på. Buren hamnade i vardagsrummet istället. Under dagarna som följde la vi då och då in lite godis eller en leksak i buren för att vänja henne vid den och de senaste dagarna har hon självmant gått in i buren och lagt sig att sova där en stund, heja! =) Visserligen blir det inte långa stunder för hon vill hellre ligga i soffan men ändå, det är framsteg. Så vi har sagt att buren får vara något som vi använder när vi ska resa långt med bilen eller går på utställningar.

På tal om utställningar är det en sådan i Skara på lördag, uppfödare Fia ska dit med några hundar så Micke och jag ska dit och titta. Sedan kommer Fia vägen över Götene för att få träffa Exxa och se hur hon bor, det ska bli kul att träffa henne! Tyvärr håller jag på att bli förkyld men jag hoppas kunna hålla den i schack till på lördag. Nu undrar ni kanske om inte vi ska ställa ut Exxa på lördag men hon är tyvärr för liten =/ Däremot blir det Arboga på min födelsedag av alla dagar för då har busan åldern inne och då kommer även de flesta av hennes syskon dit, det kan nog bli livat och vi tror att vi har en god chans att vinna =) Och gör vi inte det så gråter vi inte blodstårar över det, vi vet ju att hon är världens finaste iaf!!

// Jennie - ska börja snickra på ett pokalskåp för säkerhets skull ;)


Kommentarer
Postat av: David, Mia och Visko

Tjo! Hoppas utställningen gick bra! Vi väntar oss en bloggpost inom kort.
.dmv

2007-09-10 @ 09:04:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0