Vaggerydsutställningen.

Fredagen

Från början var det meningen att vi skulle åkt ner till Vaggeryd redan på fredagen och träffat de andra valpköparna men eftersom jag började mitt nya jobb den dagen så funkade inte det utan vi stannade hemma den natten istället. Kvällen gick åt till att packa allt (det är sjukt så mkt som man måste ha med sig) och njuta av Silves sällskap, det var en ganska dämpad kväll här hemma. Vi kom inte i säng förran vid 23.30 tiden.

Lördagen (utställningsdagen)

Klockan ringde ca 05.45, det var bara att hoppa upp, försöka piggna till (jag var dödstrött) och skutta i kläderna och åka. Hundarna var slöa och somnade nästan direkt huller om buller i baksätet (jodå, de hade sina bilbältesselar på sig) men varken Micke (som körde) eller jag kunde unna oss den lyxen. Vi stannade vid 7-tiden för lite snabb frukost och åkte sedan direkt till utställningsplatsen. Exxa och Silve blev peppade av allt oljud (ni ska bara höra volymen på en polarhundsutställning - runt 250-300 hundar som skriker, tjuter, ylar, piper och skäller samtidigt) och kaxade sig mot hundarna vi mötte på väg ner till fältet där utställningen var. Vi hälsade lite snabbt på alla valpköparna, satte Silve på steakout och byggde ihop vårt tält. Det blev sedan en lång väntan med prat, korttagning, travträning osv tills det var vår tur.

image341
Husse och Exxa myser

image343
Syster Quadra till vänster, Exxa till höger.

Utställningen

Totalt gick det väldigt bra för kullen, ALLA fick 1:or i kvalité, något som vi alla var superglada över då det inte är så lätt att få det på en polarutställning där man fajtas mot så många andra hundar, (15 st tikar i juniorklassen) domaren får ju bara ge ett visst antal. 4 av 8 fick dessutom CK och gick vidare till bästa han samt tikklass. För alla er som inte vet hur en polarhundsutställning går till kan jag berätta att som junior så är det CK som gäller för att gå vidare, inte HP, men först av allt måste man alltså få en 1:a i kvalité.

image344
Exxa visar upp sitt vackra steg för domaren - så här ska det se ut!! :)

Exxa var tyvärr inte en utav syskonen som fick CK, något som kändes tråkigt pga domaren. Han kunde inte välja mellan syskonen, han tyckte de var lika bra allihop! Han kunde bara ge ut 3 CK:n och det är 6 tikar i kullen så tyvärr måste då tre bli utan och Exxa blev en utav dem. Domaren sa hela tiden "Jag vet inte vad jag ska göra, era hundar är precis lika bra, lika fina, lika duktiga, vad ska jag göra" osv osv. På sätt och vis blir man glad för det för det innebär ju att det lika gärna kunde ha varit Exxa som kunde ha kommit hem med ett CK men samtidigt så blir man ledsen för då tänker man "Ja men varför inte plocka in oss istället då?" och liknande tankar. Det blir en väldigt blandad konstig känsla. Domaren var iaf väldigt imponerad över syskonen och sa att de var Sveriges bästa Huskygrupp - kul! Men han var ganska konstig och det muttrades en hel del bland folket där. Han frågade bl a ringsekreteraren hur han skulle döma, blandade ihop hundarna och hade noll koll och sa saker som "Din hund rör sig lite underligt, det syns att ni har dragit mkt med den". Eh... ja, det brukar man göra med huskys... :) Man visste knappt om man skulle bli irriterad eller skratta.Tyvärr var det många omkring oss som kände att de tänkte undvika den domaren i framtiden, även vi i syskonkullen fastän det gick så bra för oss.

image345
Exxa till vänster.

Jag är grymt nöjd med Exxa som skötte sig perfekt och som visade upp sig från sin bästa sida nästan hela tiden. Det var jättekul att höra att domaren tyckte att hon var så fin, det värmer ett hundägarhjärta fast nu börjar jag bli van, varenda människa i princip säger det :)

Exxas kritik: " Mycket god typ och helhetsintryck, huvud med stora öron. Mkt bra hals och rygg och svans, normala benstomme, vinklar och rörelser. Bra päls."

Efter utställningen

När alla finaler var klara samlades vi på utställningsplatsen och tog en gruppbild innan vi packade ihop allt och åkte tillbaka till kenneln. Tyvärr missförstod Martina och Quadra och åkte i förväg så de missade bilden men det skulle komma en fotograf till kenneln så de fick vara med på bilderna där istället. Stackars Fia hade massa grejer att bära så jag passade Exxa i bilen medan Micke gick tillbaka för att hjälpa henne, något som hon var jätteglad för. Man får ju faktiskt tänka på andra någon gång ibland! Sedan åkte vi och stod och tjatade en stund med Viskofamiljen innan Fia dök upp och sedan även fotografen.
Han var supertrevlig och tog massa bilder på hundarna, både ståbilder, portträttbilder, gruppbilder, familjebilder osv. Han hade verkligen tålamod för vi var trötta (och hungriga, jag hade då inte ätit på 11 timmar) och hundarna också. Exxa började bli riktigt grinig och ville inte stå fint, hon satte sig i protest och blängde på mig. Jag förstod henne precis, jag ville också sätta mig ner i protest...
När Exxa var klar och ingen gjorde någon som helst ansats att fixa mat så tog jag tag i det för jag var svimfärdig av hunger. Johan som äger brorsan Syncro var snabb att hänga på så han grillade köttet medan jag gjorde potatisgratäng och sallad. Sedan möblerade vi om inne i huset (utan lov) och lyckades göra det på två personer, det var tungt men det gick. Så de andra kunde sätta sig vid dukat bord, vissa verkade tacksamma :p
Exxa somnade på golvet medan vi åt och drack och pratade om dagen som varit, hon var sååå trött, stackars liten. Vid 21 tiden åkte vi hemåt, var hemma ca 23 och vi gick direkt och la oss. Exxa orkade knappt till sängen innan hon somnade :)

Söndagen

På söndagen var det kontaktkurs igen men det får Micke berätta om för då var jag och jobbade. Jag vet iaf att det gick toppenbra och att de fick massor med beröm. Exxa visade sin intelligens genom att klara av tricket "kryp" på första försöket...och kan det fortfarande!! :)

// Jennie - så stolt över min lilla tjej - som förresten fortfarande är trött :)

Kommentarer
Postat av: matte

VILKET VACKERT STEG! bra jobbat.. det ser ut som om hon har alla fyra i luften samtidigt!!

2008-04-28 @ 19:43:46
URL: http://femtinio.blogg.se
Postat av: E L L I N O R

Gud vad kul! Vilken duktig hund du har. Förresten, har jag tackat för din kommentar? Jag hinnar ibland inte kommentera tillbaka... Hehe xD Men nu gör jag det iallafall. Tack!

2008-04-28 @ 20:42:03
URL: http://www.ellinorber.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0