Vrål och skrik i Göteneskogen.

I fm var vi på första kontaktkurstillfället. Först fick vi hälsa på instruktörerna som tyckte att Exxa hade vuxit såå mycket sedan valpkursen, sedan gick vi en bit ut i skogen. Jag passade på att gå först eftersom Exxa skriker så annars, fick dock kolla bakåt då och då eftersom de andra hamnade lite på efterkälken. En av ledarna tyckte att det var passade att draghunden ledde gruppen, haha.

I skogen fick vi stanna och göra lite olika kontaktövningar, t ex skulle alla hundarna passera en på nära håll och då skulle man ha såpass kontakt med sin hund att hunden satt kvar vid sidan av en utan att försöka hälsa på eller följa efter de andra. Exxa skötte sig fint, ibland ställde hon sig upp men hon höll sig intill mig hela tiden.

Andra gången vi stannade var Exxa inte på humör längre, instruktörerna gick med långa grenar längs stigen och lockade med dem och Exxa som har så stark jaktinstinkt ville såklart fånga pinnarna. När hon inte fick det surnade hon till och när alla hundarna sedan passerade henne blev hon vansinnig och satte igång att vråla och skrika så det ekade i hela skogen. Två instruktörer skyndade till, jag tyckte det var ganska komiskt :) De sa att jag absolut inte fick ge med mig, "Jag vet" svarade jag lugnt, det är liksom inte första gången Exxa blir arg för att hon blir omsprungen... Båda hennes föräldrar är ju ledarhundar så det är väl det genetiska som sätter igång och spökar.
Hur som helst så väntade jag helt sonika på att Exxa skulle tystna och lugna sig, när hon gjorde det frågade jag henne om hon var med och sedan gick vi medan instruktörerna tjoade "BRAAAA" bakom oss. Jennie och Exxa kan faktiskt.

Vi kom fram till ett grustag och där fick vi göra fler kontaktövningar, det gick bra. Bl a skulle vi försöka lära in sitt med hjälp av en rörelse istället för ordet sitt, det fick man inte säga förrän hunden satte rumpan i backen. Exxa skötte sig fint. Sedan skulle hunden sitta still fastän andra hundar rörde sig runt den, det var ingen av de typ 25 hundarna som klarade det. Exxa klarade det på slutet, då kunde jag stå jämte henne med slakt koppel utan att hon rörde sig, hon är så duktig. Jag testade även att blanda med lite andra kommandon, det fungerade också fint. Vi tränade där nere en stund och sedan promenerade vi tillbaka. Denna gång fick Exxa inte gå först men hon var så trött att hon inte orkade skrika utan gick tämligen lugnt bredvid mig. Passade på att prata  lite med en av ledarna ang det här med att ha en Husky och träna lydnad, hon höll med om att vi skulle få jobba minst dubbelt så hårt som alla andra för att lyckas men att det inte var omöjligt. Men hon sa att vi får tänka oss för eftersom en del som funkar på vanliga lydnadshundar inte funkar på såna raser som Huskys och det vet vi ju såklart så man får väl sålla lite. Med massa jobb så ska det nog gå, fördelen är ju att Exxa är grymt smart och lär sig nya saker på några minuter.

Vi träffade även en kvinna som tidigare har haft Husky uppfödning i Dalarna, 36 stycken hade hon haft (!!!!). Hon kollade noga på Exxa och sa att hon tyckte att hon var ovanligt fin och välbyggd, jättekul att höra! :) Glömde dock fråga vad hennes kennel hette, får fråga nästa söndag.

// Jennie - vill inte göra klart c uppsatsen men måste... :(

Kommentarer
Postat av: Natta

ja verkligen. jag njuter av den :D

2008-04-06 @ 19:30:13
URL: http://naaatha.blogg.se
Postat av: matte&plastmatte

varför skulle inte lydnad funka lika bra på en husky?
/matte nyfiken :)

2008-04-08 @ 11:44:20
URL: http://femtinio.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0