Trotsålder.

Japp, trotsåldern har nu kickat in för fullt hos vår lilla huskytjej. Hon blir snart 8 månader så det var väl ganska väntat. Så här yttrar det sig:

*Exxa kan plötsligt inte kommandot "kom" när hon är lös.

*Det är tydligen visst tillåtet att tigga ganska handfast vid bordet.

*Leksaker som hon tidigare varit rädd om slits nu sönder. Sedan "yyyyyyyyl, vad har hänt med min leksak?! Matteeee!!!!"

*Regeln om att hon bara får ligga i sängen när vi ligger där är nu slopad har vi upptäckt.

*"Matte får inte plugga på dagarna, hon ska vara med mig. Hela tiden. Yyyyyyyyl, skriiiiiik".


Jippie.

Kollar man på blocket är det väldigt många huskys till salu i åldern 8-12 månader, antagligen för att de kommit in i trotsåldern och ägarna inte klarar av dem. Lite sorgligt att ge upp så lätt. Jag tror att det är väldigt viktigt att träna extra mycket men framförallt noggrant under denna tid och det tänker vi göra också. Tack till Erika och Fia för alla bra tips!

Exxa växer iaf så hon knakar, 56 cm hög är hon nu (fast det är inte exakt, för att veta exakt krävs en riktig måttstock, pälsen räknas ju t ex inte) och vid vägning förra veckan visade vågen på 16.6 kg. Trodde nästan att hon skulle börja löpa där ett tag strax efter syster Quattro då hennes könsorgan var lite svullet men inget har hänt och hanhundar visar inget större intresse så det verkar dröja. Lika bra egentligen för då hinner hon växa lite till innan.

Nu är även Exxas första dragsele beställd, det blev en röd till hennes ljusa päls, kommer om ca 2 veckor. Det ska bli så roligt att få börja dra med henne, låta henne göra det som hon instinktivt är bra på. Ännu roligare ska det bli att se henne i ett riktigt spann, om allt går som det ska så blir det hos uppfödare Fia nu i februari, spännande! Jag kan i princip ingenting om drag, inte mer än vad jag har läst och sett så det har känts ganska konstigt att tänka på att man om några år har ett eget litet spann att dra med. Förhoppningsvis lär man sig fort hur man ska gå till väga och får ett duktigt hundspann, tänk, bara tänk om man någon gång törs tävla i drag... Ojoj! =)

Jaaa.... annars händer inte så mycket här i Götene. Jag försöker komma ikapp med plugget och Exxa försöker hindra mig, just nu leder hon... Hon försöker även hindra mig från att söka jobb, det var med nöd och näppe som jag fick iväg min allra första arbetsansökan igår, som kurator inom alkohol och droger. Jag har nog inte en chans att få det men det känns ändå bra.

I helgen blir det plugg och ganska lugnt, vi ska nog åka en sväng till brukshundsklubben som vi brukar göra på helgerna och träna lite, kanske spår eller inkallning. Exxa är grymt bra på att spåra! Dessutom har hon nu kopplat "stanna" otroligt bra, jag kan sätta henne på gräset och gå iväg en bra bit medan hon snällt sitter still och väntar på att jag ska ropa "kom". Övningen där jag knackade på ett lock för att få henne att markera med tassen har också gått framåt, nu kan jag gå iväg, lägga ner locket på backen och ropa "markera" och då störtar hon fram och drämmer tassen i locket så det nästan ekar =)

Det bådar gott inför framtiden.
Såvida inte all lärdom försvinner nu under trotsperioden då vill säga.......................

// Jennie - nybakat bröd, mums!


Kommentarer
Postat av: Fia

- Uuuuäääää... jag vill mä ha nybakat bröd -

*haha*

Jag känner väl igen det där med leksaken och hur ledsen dom blir när dom råkat bita sönder dom. Silve hade en 'Grönis' när han var yngre och han blev sååå ledsen när han hade råkat ha sönder den. Då fick han en likadan 'Storebror' och den var han minsann mycket räddare om. Så det kan löna sig att investera i en ny ibland. Lycka till! :-)

kramis

2008-02-01 @ 22:29:06
URL: http://serixone.blogg.se
Postat av: Martina

Quadra är så nu åxå det går in i ena örat och ut i andra. Men man älskar dom lika mycket endå, visst!?

Det känns som evigheter till april, jag tycker det ska bli så himla kul att träffas.
Quadra hälsar
Ha det bra!

2008-02-04 @ 13:08:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0