Ryck-ryck-ryck i foten.

Nu är all snö borta och det regnar och slaskar. Exxa, som den lilla primadonna hon är, tycker inte om slasket och vill helst inte vara ute några längre stunder just nu. Det passar mig ganska bra då jag har vätskefyllda blåsor på sidan av mina stortår och lilltår samt en rejäl under ena trampdynan. Detta hände i början av veckan när Exxa och jag var ute och gick, det var snöigt och kallt så vi tog en rejäl promenad, var ute i ca 2½ - 3 timmar. Jag hade ett par stövlar på mig som jag bara använt någon gång tidigare och på vägen hem började fötterna kännas lite... underliga. Väl inne drog jag av mig stövlarna och fick syn på dessa djävulska blåsor, har haltat ganska bra sedan dess. Så onsdag och torsdag har det blivit korta promenader för mig och Exxa och jag var lite orolig över att hon skulle börja äta sämre igen pga det men än så länge käkar hon på nästan lika bra som när vi varit på långpromenad så det är bara att hoppas på att det håller i sig. Hon blir väldigt gosig när det är dåligt väder, i vanliga fall är det jättemysigt men en vovve som sover på ens fötter när fötterna ser ut och känns som mina gör just nu är ingen bra kombination... Jag försöker dra åt mig tossorna så gott det går och Exxa gör sitt bästa för att vara besvärlig och följer efter och dunsar ner på fötterna på nytt. Hundar är väl härliga så säg?! =)

Idag har dock denna lilla härliga hund varit olydig. Jag släppte henne lös på fältet så att hon skulle få springa lite och det gick fint men när vi skulle gå in och jag ropade så totalignorerade hon mig, det var mkt roligare att gräva ett hål i gräset. Jag ropade och visslade och hojtade; ingenting hjälpte och hon brukar ju ALLTID komma när vi säger till henne men inte idag. Det var en morrande matte som fick gå och hämta henne (!!) och ta henne i halsbandet men då blev hon plötsligt väldigt sammarbetsvillig och följde glatt med och strök sig mot mina ben när vi stannade. Manipulerande fjäskis. Men go´...
Så vad gör man då med en hund som behöver stimulans och det ösregnar? Man tränar inomhus! Vi gör t ex sitt, ligg, tass, stanna, apport, stå osv och Exxas favorit; markera då hon får markera med tassen på ett burklock. Hon är superduktig på det och blir väldigt ivrig när locket kommer fram, det hjälper inte att byta, hon förstår ändå vad som är på g. Det är hemskt kul att träna med en hund som så tydligt visar att hon tycker det är roligt!
En annan sak man kan göra vid dåligt väder är att ta hand om hunden fysiskt en stund, massera, klippa klor osv så det har vi oxå gjort idag. Klippa klor är inte kul tycker Exxa som har kvicksilver istället för blod i ådrorna, då måste man ju ligga still... Suck. Det är mycket roligare att slingra sig som en liten ål och nafsa matte i handen när hon kommer med klipparen. Lilla busan min. Men matte kan vara sträng och idag var en sådan dag, när jag tröttnade på hennes slingrande plockade jag helt sonika upp henne och la henne mellan mina ben så att hennes rygg vilade mot min mage och så tog jag ett stadigt tag i en tass och började klippa. Exxa låg surmulet stilla och försökte komma loss genom att fjäska, oj så många slickar som mitt öra och min hals fick, även ena armen blev tvättad med det hjälpte inte och med en suck gav hon slutligen upp och låg stilla. När jag var klar fick jag nästan väcka henne, hon hade dåsat till.... =)

// Jennie - vad gjorde jag utan min Exxa Spexxa?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0