Djurplågare?!

Är jag en djurplågare? Ja-a... Iaf enligt en viss läsare här på blogg.se. Den här läsaren tycker att jag är det eftersom jag har min Siberian Husky valp i lägenhet. Hennes argument är att Siberian Huskys är gjorda för att bo lösa och fria ute och dra och att det är djurplågeri att ha dem fångna inomhus i små utrymmen. Hon tycker även att det är djurplågeri att lämna en husky ensam i en liten lägenhet.

Okej, här kommer mina reflektioner på det hela. Lägg märke till att jag inte kallar det "mitt försvar" då jag inte anser att jag behöver försvara mig alls när det gäller detta, så lite tar jag åt mig.

Först och främst: Man kan inte ha en husky lös och fri ute för då sticker de och kommer kanske aldrig mer tillbaka. Detta gäller för de flesta hundraser men huskyn har stark jaktinstinkt och stark nyfikenhet vilket innebär att om de går fria i trädgården och får syn på något intresssant... ja, då har man inte längre en hund. Jag har sett Exxas mamma hoppa över ett staket på minst 2.5 meter för att få vara med och leka.
Ska man ha en husky ute måste man alltså ha en rejäl hundgård. Dessutom är det en myt att alla huskys måste bo ute, det är väldigt individuellt precis som människor föredrar vissa saker. Exxa har full tillgång till vår balkong och kan vara där ute så mycket hon vill men hon föredrar att vara inne hos oss och då får man respektera det. Visst skulle jag ha henne plus en kompis ute om jag hade hus men jag skulle ta in dem på eftermiddagen och låta de bo inne även om jag hade hus. Varför? För att bibehålla den goda kontakten med min hund då jag inte bara använder henne till drag och för att de är fina familjehundar som oftast vill vara med i gemenskapen.

Det är även en myt att huskys måste dra, det finns inget som heter måste. Däremot anser jag att de mår bättre om de får dra men hur vet då denna läsare att jag inte drar med Exxa? Det är bara att gå tillbaka i bloggen och titta så finns det många dragbilder att titta på. För övrigt: vad har det med att det är djurplågeri att ha henne i lägenhet att göra?!
Ska man tänka så så kan man ju inte heller ha en schäfer eller en golden i lägenhet då schäfern är byggd för att valla får (finns inte så många inne kan jag tänka mig) och golden är byggd för att jaga fåglar. Tekniskt sett så innebär det att alla hundraser som har ett syfte inte kan bo inne vilket i sin tur innebär att alla som har hund måste bo på landet där hundarna kan vara "fria".

Vi har även det här med små utrymmen, hur vet denna läsare hur vi bor? För alla nyfikna kan jag berätta att vi bor i en lägenhet på 85 kvadrat vilket innebär att vi har tre stora rum, en stor hall och ett stort kök och Exxa har från dag ett fått vara överallt. Väldigt litet utrymme minsann...

Och slutligen så undrar jag varför det är djurplågeri att lämna just en husky ensam i lägenhet, det gäller väl alla raser isf, varför skulle en husky ha ondare av det än t ex en schäfer?! Och varför är det inte djurplågeri att lämna en hund ensam i ett hus som kanske är mindre än vår lägenhet? Lagen säger att hundar får vara ensamma i 6 timmar utan tillsyn och det gäller alla raser där även huskyn är inkluderad. Dessutom har Exxa varit ensam max 3 timmar, alltså häften av vad som är tillåtet. Ska man tänka så så är det bara arbetslösa som kan ha hund.

Nej läsare, där har du fel och du ska inte uttala dig om saker som du inte vet något om. Att kalla någon för djurplågare är faktiskt ärekränkning och jag har ditt IP nummer. Think about it.

Vad tycker ni andra om sånt här??


// Jennie - *gäääsp*

Visst ser Exxa ut att lida?


Kommentarer
Postat av: Sandra

det är en blanding mella löwshen och lahasa apso^^
tror att det stavas så :D

2008-03-27 @ 12:08:23
URL: http://sessah.blogg.se
Postat av: Sandra

Exakt fyra månader idag :D

2008-03-27 @ 12:11:39
URL: http://sessah.blogg.se
Postat av: Malle

Vi får väl se hur det går :) hehe

2008-03-27 @ 12:37:34
URL: http://www.malle85.blogg.se
Postat av: Tobias

svar: jag håller fullständigt med!

2008-03-27 @ 12:57:15
URL: http://grymtroligperson.blogg.se/
Postat av: Sweet 16´s blogg

visst är den riktigt snygg, funderar på att beställa den, ska du göra det? =)

2008-03-27 @ 13:14:10
URL: http://performance.blogg.se
Postat av: Sandra

man vill bara att dom ska vara små föralltid ^^ huh :D

2008-03-27 @ 13:47:13
URL: http://sessah.blogg.se
Postat av: Sandra

jadå jag njuter för fullt :D

2008-03-27 @ 14:34:33
URL: http://sessah.blogg.se
Postat av: Sally

Huga, sånt hatar jag! Har själv blivit kallad djurplågare en gång när jag o min kompis hade vart ute på en jättelång promenad i snön. Vi hade kanske vart ute i 3 timmar o på vägen hem passerade vi en mataffär, å då va de nåt vi skulle köpa. Min kompis gick in medan jag satt kvar hos hundarna. Eftersom att de va så kallt ute frös Sally så hon skakade, så jag hängde på henne min väst/tröja lr vad det var. Då stod det ett gäng tanter o en gubbe med huvudena tätt ihop o tisslade o tasslade om nåt. Till slut säger en av tanterna (såpass högt att jag SKA höra): "Djurplågare, göra så mot den stackars hunden!" Jag blev helt knäck o började snorgråta, jag ville ju bara Sallys bästa! Fattade inte hon det? Kunde hon inte ha tänk på det INNAN hon sa de?! Att jag faktiskt blev ledsen var inget hon brydde sig om! Jag var ju för fan bara 12 år...! Jag hade sjukt dåligt samvete efteråt, tänkte att jag inte förtjänade att ha kvar Sally... att hon led när hon var med mig! Men ärligt talat, jag hängde bara över henne min tröja! Som du märker blir jag ruggigt arg o ledsen när jag tänker på de! Tkr att folk borde tänka efter INNAN de uttrycker sig om saker dom inte vet nåt om! Jag tkr att det verkar som att Exxa har världens bästa hem! Får va ute mkt o har ägare som bryr sig om henne! Tänk bara nu tex; ni e sjuka, men ändå hittar ni på saker med henne! jag tror att de e många som bara skulle gå ut på gräsmattan o låta hunden göra sina behov o sen gå in igen! Men ni bryr er ju verkligen om henne! spec nu när hon har vart dålig i sina bakben! en stor eloge till er ist! Jaa... så tkr ja om såna personer iaf! :) Kram

2008-03-27 @ 17:14:48
URL: http://www.rallysally.webblogg.se
Postat av: panthern

Känner igen mig så mycket i det jag läser, tycker det är störlöjligt att säga att vissa raser ska vara i hundgård, då är det bättre med en lägenhet men att dom också få komma ut på promenader ochspringa av sig.... precis som Exxa verkar få! Fast det går att ha hundar ute i trädgården, vi har alltid haft våra där (utan staket eller dyl) om sommaren men dt krävs mycket träning för att få dom att stanna vad som än händer. Sen är ju itne dt istället för att gå promenader med dom. Att siberians ska dra tycker jag låter som en myt, som att en golden skulle vara tvungen att jaga? Missförstå mig rätt- jag tycker att man ska aktivera sin hund men jag tror att en golden som tränar bruks och lydnad kan vara lika lycklig som en som tränar jakt. Måste bara berömma er för att ni har lyckats ha det så bra att hon bara får vara ensam 3 h, tyvärr måste jag lämna min längre än så då jag jobbar men då har jag iaf en jätteduktig dagmatte som tar ut henne minst 30 min och så får hon såklart all mattes uppmärksamhet på kvällen;)

2008-03-28 @ 17:25:43
URL: http://ihpep.blogg.se
Postat av: *linda*

Jag har ioförsig alltid tyckt att man ska anpassa sitt boende till rasval och huskeys är ju som sagt inga stadshundar på nåt sätt men det verkar som om du ger utlopp för den energi hon har och det är skitbra! Så fortsätt att stå på dig, det finns fördomar överallt och min kompis som ägare till en pitbullblandning (som du såg på bilden) får höra de hemskaste sakerna av främlingar DAGLIGEN. "Oj är han verkligen snäll?!" "nej, de ska abolut inte hälsa!fnys" "Usch, en kamphund!"...etc
Viktigast av allt är att de får tillsräckligt med motion och stimulering och KÄRLEK!

2008-04-01 @ 15:47:30
URL: http://ungmamma21.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0