En dag i besvikelsens tecken.

Tidigt i morse åkte vi till Vaggeryd och plockade upp Fia, Haldex och Niro innan vi drog vidare till Växjö. Vi körde vilse utav bara helskotta trots vägbeskrivning och GPS...(!!) Väl framme var det våra nummer som ropades upp när vi kom fram till ringen så vi fick be om några minuter så att vi skulle hinna göra i ordning hundarna och oss själva. Vi var så förväntansfulla då domaren är en av få skk domare som gillar draghuskys. Haldex började och gick vidare, samma med Niro, sedan var det vår tur. Domaren hälsade på Exxa, började säga massa snälla saker om henne till ringsekreteraren och jag kände "yes, fan vad kul". Sedan var det dags att springa, Exxas paradnummer och vi sprang några varv. Sedan kom domaren fram till mig och sa att vi inte gick vidare pga Exxas rörelser. Jag höll på att sätta mig rakt ner där och då av pur förvåning, jag fattade ingenting! Jag måste ha sett ut som ett levande frågetecken för domaren sa att hon tyckte att Exxa var superfin och trevlig men att hon inte kunde skicka vidare henne pga hur hon sprang. Grymt besviken lämnade jag ringen med lilla Exxa, helt konfunderad. Med tårar i ögonen satt jag med Exxa i famnen och tittade på hur brorsan Haldex blev nr 2, Niro BIR och sedan BIG2. Jag kände mig alldeles tom, när vi för en gångs skull på skk får en domare som gillar drag så faller allt på rörelserna som Exxa är bäst på. Vi har alltid fått "rör sig elegant" eller "sunda rörelser" eller "rör sig mycket rastypiskt". Alla de kan väl inte ha fel?! Näe, jag var helt väck i skallen och kände mig såå jävla ledsen. Exxa är ju så fin just nu, blivit lite musklad och har gått upp en del i vikt. T o m uppfödare Fia, som såg Exxa för bara tre veckor sedan, sa att hon kunde se en tydlig skillnad och att hon var väldigt fin. Jag fattade verkligen inte vad som hände! Däremot förstod jag mer när vi var tillbaka i Vaggeryd...

(Exxas kritik: "Mycket bra helhetslinjer & proportioner.Öronen dominerar uttryck för dagen. Korrekt vinklad fram och bak. Bra rygglinje stående. Bra päls. Passande benstomme. Parallella rörelser fram och bak. Tendens till övertramp i rörelser från sidan."
Exxa kvalitetsbedömdes för första gången som junior och vi fick ett första pris i kvalité så det var ju skönt iaf.)

När Exxa fick leka med syskonen såg vi alla tre att hon rörde sig konstigt både när hon gick och sprang. Fia bad mig trava med Exxa framför henne och lade märke till att Exxas bakbensrörelser var underliga och liksom lite låsta. Hon visade sedan Exxa för mig och Micke och vi lade också märke till det. Sedan jämförde vi med syster Tióne och det var inga tvivel om att det har hänt något med Exxas bakben. Hon är skadad på något sätt. Kritiken, som jag var så oförstående inför, är mycket klarare för mig nu för nu förstår jag att hon inte kunde skicka henne vidare.
Nu känns det liksom som att det inte spelar någon roll, inget spelar någon roll, jag vill bara att hon ska vara frisk och glad. Vi vet ju inte vad som har hänt och det känns skit. Det kan vara olika saker, det kan vara växtvärk (eftersom Exxa är 9 månader och växer så det knakar), hon kan ha sträckt sig i ryggen eller rumpan när hon har lekt, hon kan ha gjort sig illa när hon vurpade i snön för några dagar sedan... Och värst av allt, det kan vara höftledsproblem. Är det det... ja, då kommer jag gråta floder för då kan jag ge upp alla planer på att tävla i drag och agility med henne, då är det helt kört. Men då får det vara det för utan Exxa - nej, det vill vi inte vara! Hon är ju vårt allt. (Tårarna rinner när jag skriver det här... fan också).

Nu ska vi avvakta över påsken och se om det går över. Är det inte bättre på mån-tis så åker vi och höftledsröntgar henne. Det får väl kosta 1500-2000 då, vi vill bara veta...

Vi var med om ett annat äventyr idag men jag orkar inte blogga om det just nu, är liksom känslomässigt slut känns det som. Vi bloggar väl om det i morgon istället när vi fått lite distans till den här dagen.

Nu får alla Exxas läsare hålla tummen för att det bara är en sträckning eller växtvärk!!

// Jennie & Micke & Exxa together - no matter what.

Kommentarer
Postat av: tilda

Men usch då! Hoppas hon är på bättringsvägen! Ge henne en puss från mig ;)

2008-03-22 @ 12:06:27
URL: http://tilda90.blogg.se
Postat av: Viskos husse och matte.

Vi håller alla tummarna för Exxa här nere i Blekinge!

.dmvm

2008-03-22 @ 19:58:17
URL: http://visko.erman.nu

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0