Lövuddenutställningen.

Före utställningen
Igår var det alltså dags för Lövuddenutställningen i Västerås. Vi samåkte med Karin och Busen som hämtade oss extremt punktligt kl 06 på morgonen. Vi lastade in allt och sedan bar det iväg. Vi räknade med att resan skulle ta 3 timmar men med Micke vid ratten gick det betydligt fortare än vi trodde och vi var framme strax efter 08. Resan gick bra, Exxa, jag, Busen och Karin slumrade en stor del av vägen medan Micke vackert fick hålla sig vaken.
Väl framme rastade vi hundarna och Exxa och Busen fick busa lite med varandra, de kommer jättebra överens. Utställningstältet åkte upp och sedan gick Karin och jag till kontrollen medan Micke fixade med det sista och passade hundarna som fick dela bur. I kön träffade vi uppfödare Fia och äntligen Annika från IGAIS Tassar som jag har hört så mycket gott om! Lite senare fick jag även träffa Exxas mammas uppfödare Helene från Vox Celestas, roligt att få ett ansikte på folk som man har hört så mycket om.

Utställningen
Sedan var det dags att heja på några bekantingar då utställningen började 09. Domare var Gunilla Sandberg som var stenhård, jösses... Det var inte många hundar som fick 1:or i kvalité, de allra flesta fick 2:or eller 3:or, så det var många besvikna hussar och mattar där. Först ut var Exxas bror Haldex som fick en 1:a. Sedan var det dags för Karin och Busen som fick en 3:a, vi var alla ganska chockade för Busen har blivit både BIS och BIM på SPHK tidigare och har fått flera 1:or och CK:n innan. Sedan var det Fia och Niro som aldrig fått annat än 1:or och CK:n men som nu drog på sig sin första 2:a...
Domaren var verkligen petig och enda gången jag såg henne öppna lådan med CK rosetter var i ch-klassen.
Vid detta laget började jag fundera på om jag verkligen skulle ställa Exxa för jag ville inte riskera att få en 2:a eller 3:a i kvalité men har man betalat så mkt pengar och åkt så långt så är det ju synd att inte ställa...

Exxas tur
När det började närma sig Exxas tur gick vi för att värma upp och jag kände mig inte alls bra, hade ont i lungorna och halsen och ryggen började värka, inte skönt alls. Dessutom tittade Exxa väldigt mycket på mig när hon sprang, det är den där kontaktkursen som förstör för oss just nu. Jag pratade med Fia och vi kom överens om att hon skulle ställa Exxa åt mig och det kändes bra med tanke på omständigheterna. Fia övade lite snabbt med Exxa innan det var dags. Då Exxa brukar titta efter mig så gömde jag mig bakom domartältet och kikade fram lite då och då. Exxa skötte sig fint, sprang duktigt jämte Exxa och visade upp sitt fina steg. Hon ville inte stå fint så Fia fick jobba lite med henne innan hon stod bra som hon brukar framför domaren. Jag stod och nästan darrade av nervositet, mumlade "Bra" och "Duktig Exxa" för mig själv för jag vet ju hur det har gått innan när Micke har ställt henne så jag var lite orolig att Exxa skulle få ett utbrott inne i ringen men det skötte Fia och Exxa fint gemensamt!

Hur gick det då? Toppen!! Exxa fick en 1:a i kvalité och gick vidare och hamnade till slut på andra plats, jippie!! :) Det var en jätteglad matte som kramade om sin lilla plutt som är såå duktig! Tusen tack till uppfödare Fia som visade Exxa så fint!

Efter utställningen fick Karin och jag lära oss om huskyn av mästaren Annika, jag kan inte tala för Karin men mina öron fladdrade iaf så mycket att Dumbo själv skulle ha varit avundsjuk. Det är en sådan fin tradition at lära sig av någon erfaren och sedan föra kunskapen vidare. Jag hoppas att jag någon gång när jag är gammal och erfaren kan lära någon annan så som jag själv just nu lär mig av Annika och Fia.

För vår del var det alltså en toppendag! Nu är det ingen SPHK utställning förrän i augusti för vår del då den i Hammerdal går av stapeln. Vi tänkte att vi skulle semestra uppåt den veckan och passa på att gå på den. Vi måste ju få upprättelse för avelsklassen i Vaggeryd. Vi blev ju 1:a i den klassen men GLÖMDE AV att ställa upp i BIS-finalen på eftermiddagen, helt galet!! Ingen kom ihåg det och ingen i sekretariatet kom och sa till heller... Lite dåligt då vi stod precis vid ringen hela eftermiddagen. Så förhoppningsvis får vi en andra chans i Hammerdal v 33.

Nu ska jag försöka plugga lite. Bilder från utställningen kommer senare idag, lovar!!

// Jennie - vill inte plugga mer...

Kommentarer
Postat av: Viskos huße och matte

Stort grattis från oss i Karlskrona!

2008-05-02 @ 12:45:24
URL: http://visko.erman.nu
Postat av: Henkee

haha ska typ göra de ha en bra dag du me :)

2008-05-02 @ 13:32:03
URL: http://livetsomhenke.blogg.se/
Postat av: Lexie

vad roligt för er :D
idag ska här städas, imorn kommer gäster, söndagen blir plugg :) sj? :)

2008-05-02 @ 13:37:56
URL: http://musicofc.blogg.se
Postat av: s h o p a h o l i c m a m m a n

Jag ska plugga och fixa här hemma.. du då?

krams T

2008-05-02 @ 13:56:16
URL: http://shopaholicmamman.blogg.se
Postat av: Anonym

Sv: Åh vad kul :) Mja, får se lite vad som händer, ska ut på club imorgon tror jag, du då? :)

2008-05-02 @ 14:18:03
URL: http://celebratelife.blogg.se
Postat av: DENISE DORNELL

grattis:d ja tävlar hoppning!
vi får se, blir nog utgång om de är fint väder:) sj?

2008-05-02 @ 14:22:30
URL: http://dld.blogg.se
Postat av: Ida

Jaha, du var där. Min pojkvänns föräldrar frågade om vi ville hänga med dit, men vi orkade inte :P

Hoppas det gick bra! Kram

2008-05-02 @ 14:23:29
URL: http://hittaida.blogg.se
Postat av: N I C O L E

Åhh det är ju jätte bra :) vad roligt :) I helgen , då blir det att ta det lugnt och så, ska på middag hos min pojkväns föräldrar, visning av en lägenhet och lite sånt, du då ? :)

2008-05-02 @ 14:25:06
URL: http://kiwiz.blogg.se
Postat av: Milla

Vad kul :o) Jag ska träffa kompisar o käka o parta o ha kul! Skönt med helg!

2008-05-02 @ 14:27:34
URL: http://www.halsofreak.blogg.se
Postat av: JOSEFINE

svar: jag vet inte riktigt ännu. får se vad som dyker upp! själv? :)

2008-05-02 @ 14:32:47
URL: http://josefiner.blogg.se
Postat av: jonna- en sån där ung mamma

grattis!
vi ska ha en lugn helg, imorgon ska vi på stan så pappan i familjen får klippa sig och barnet får lite nya kläder. På söndag är det dop för min systerson. Vad hittar ni på? :)

2008-05-02 @ 14:40:47
URL: http://jonnalantz.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0