Att bita sin matte & få en polarhundskompis.



Idag bet Exxa mig av misstag, tror att hon mådde sämre över det än vad jag gjorde. Vi var ute på fältet när Exxa plötsligt stannade och stirrade på något långt borta. Detta något visade sig vara Zorro, Zeke och deras husse och matte. Det var jätteskoj tyckte Exxa och efter att de hade hälsat gick vi bort till mitten av fältet och släppte lös galningarna, som vanligt blev det lite brottning och små tjuvbett. De busade en lång stund men till sist märkte jag att Exxa började tröttna eftersom hon kom springande till mig och satte sig vid eller mellan mina fötter, en klar signal till Zeke: "Här rör du mig inte!" Tyvärr förstod inte Zeke det utan bet henne ändå och så började jakten om igen några gånger. Sista gången hon satte sig hos mig tänkte jag att "nu är det dags att koppla" men samtidigt som jag la min hand på hennes nacke kom Zeke från sidan och attackerade henne så antagligen trodde hon att min hand var Zeke och bet till. Jag skrek "AJ!" och Exxa tittade upp på mig med en jätteförvånad blick ungefär som " Vad skriker du för? Jag bet väl inte dig? Eller gjorde jag? Förlååååt matte!" Tänk nu ett par jättestora mörkbruna Huskyögon... Lilla dockan. Som tur var gick det inte hål, det blev små röda märken efter tänderna och ett blåmärke så det var ingen fara alls. Men det var första gången som hon verkligen sa ifrån till Zeke, förhoppningsvis förstod han att han var lite hårdhänt det sista. Hon blir ju jätteglad varje gång hon ser pojkarna men kände kanske idag att hon inte var på humör för riktigt så hårdhänta lekar, vem vet. Jag fick torka av henne när vi kom in för hon var alldeles blöt av Zekes spott, urk.

Ikväll åkte vi upp till brukshundsklubben för att träna lite och för att träffa Erika, Fredrik och lilla Juni. När vi kom dit fick vi syn på en stooor vitgråsvart vovve, "En Husky" tjöt vi båda två i bilen. När vi kom närmare såg vi att den var lite för kraftig för att vara Husky så vi bestämde att det måste vara en Alaskan Malamute. Vi släppte ut Exxa som direkt fixerade blicken på Malamuten och han tittade tillbaka och hans ägare började le brett. Vi traskade närmare och frågade om han var snäll mot valpar, Argos som han hette var jättesnäll sa hans ägare och så fick de hälsa. Exxa var inte ett dugg rädd för denna stoooora respektingivande hund, hon började genast inbjuda till lek och Argos hängde på. Hans ägare tyckte det var jättekul för han brukade tydligen vara väldigt lugn och stillsam i vanliga fall, Exxa livade upp honom rejält! Vi pratade en stund om polarhundar, utställningar, drag osv och fick lite fina dragtips, det var skoj!

Sedan kom Juni och de fick hälsa innan det var dags för träning, hela planen var full med folk som tränade sina hundar, lite coolt en mörk och kall onsdagkväll! Vi bytte ut Exxas koppel mot utställningskopplet och sedan gick Micke bort till Juni och Erika kom till mig och Exxa och spelade domare; kände på henne och kollade hennes tänder, mycket proffsigt får jag säga! Exxa tyckte inte om att visa tänderna först men efter lite lock och pock gick det kanonfint. Sedan tränade vi lite på att stå still, Exxa verkar ha börjat fatta vad det är hon ska göra litegrand nu iaf, jippie!! =) Efter det var det dags för att trava lite jämte matte och sedan jämte husse, det gick också kanonfint trots alla hundar och människor runt omkring. Hon är så duktig!! Slutligen tränade vi lite inkallning och idag sprang Exxa lika fort till Micke som till mig vilket kändes jättebra då hon även ska kunna lyda Micke och inte bara sin mamma =)

 När mörkret föll traskade vi in i klubbstugan och fikade, guuuud så tråkigt tyckte Exxa och roade sig själv och oss andra genom att skrika non stop i ca 30 minuter. Passivitet är inte hennes starka sida. Till slut förstod hon att det inte hjälpte att skrika och la sig på golvet och somnade, skönt att kunna ha ett samtal med folk utan att behöva gapa sig hes =) Vi trivs jättebra med Junis husse och matte och passade på att bjuda hem dem någon dag nästa vecka när allt jobb med PM:et är över och skolan lugnat ner sig lite. Ska bli så skönt att slippa sitta och skriva PM på kvällarna, nu är jag nästan nästan klar *tjohooo*

På tal om det så ska jag skriva lite nu innan det är dags att krypa till kojs...

// Jennie - önskar att det fanns ett sätt att gå hemma med sin valp och ändå få ca 15-20 000 på kontot varje månad.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0