Lååångt inlägg om utställningen.

I fredags åkte vi upp till Arboga och bodde på Röfors, en superfin gård med otrolig miljö runt omkring. När vi kom fram var deras två hundar ute så Exxa fick hälsa på dem. Den lille (någon slags terrier eller liknande, såg ut som en gråbrun gammal farbror) nöp till Exxa och var inte snäll alls men den lite större hunden var gullig och ville gärna nosa och hälsa på Exxa. Vi gick en promenad ner till sjön, det var så vackert ute, dimman låg som ett fint täcke över vattnet och solen fick träden att se guldglittrande ut, det var den perfekta kvällen. Efter promenaden gjorde vi oss hemmastadda, Exxa gillade inte trappan upp till lägenheten, den var lite böjd och ganska brant så Micke fick bära upp henne, sedan var det dock full fart genom rummen, det gick att springa runt så vi lekte kurragömma, det tyckte valpen var jättekul. Jag mådde inte alls bra så det blev ett antal koppar te innan kvällsmaten. Lägenheten var väldigt mysig med öppen spis och det tog inte så lång stund innan Exxa slappnade av, vi la hennes sovkudde i vardagsrummet så att hon skulle ha något som luktade "hemma" att ligga på. Efter kvällsmaten firade vi min födelsedag lite i förskott, vi visste att det skulle bli stressigt morgonen därpå så det blev presentöppning efter "Idol" istället. Jag fick en ny digitalkamera (!!!) av Micke, en helt galen present =) Jag fattar inte hälften av funktionerna fortfarande men den tar grymt bra bilder och man kan filma med den och fota under vattnet, lite coolt. Jag blev riktigt riktigt glad (och lite chockad, jag fyllde ju ändå bara 24, vad får jag när jag fyller 25 - en häst??!!) (JA TACK).

Jag sov inte speciellt bra, var uppe några gånger och drack te och käkade halstabletter så jag var ganska trött när klockan ringde vid 06 dagen därpå. Vi åt frukost, borstade Exxa och packade ihop allt och åkte till utställningen vid 07.30. När vi kom dit blev jag bra nervös, det rådde ett slags kontrollerat kaos kändes det som, hur mycket folk och hundar som helst! Vi hittade iaf platsen där man visade sina papper och efter det fick stackars Micke springa fram och tillbaka från bilen med alla tunga grejer medan jag satt i en campingstol med Exxa. Uppfödare Fia kom vid 9-tiden med alla sina vovvar plus sin mamma och kompisen Karin som hade med sig sin hund Busen. Syskonen verkade känna igen varandra, de nosade nyfiket på varandra, några små morr blev det väl oxå. Exxa kände iaf definitivt igen Fia och pussade och slickade på henne, hon är så söt =)
Sedan blev det en lång dag med väntan, väntan och väntan... Fia och Karin ställde ut sina vuxna hundar så de hade betydligt mer att göra, nästan skönare så, man hinner inte tänka så mycket när man håller igång hela tiden. Jag blev mer och mer nervös, dessutom mådde jag definitivt inte bra. Så vad gör man för att sysselsätta sig? Tja, man har några valpar i koppel i varje hand, kollar om de behöver kissa, kanske går en liten sväng, står och tittar på andra som ställer ut. tränar lite på att gå, kollar om de behöver dricka, tar lite kort, låter valparna hälsa på de stora hundarna och sen börjar allt om =)
Det var inte vår tur förrän vid 14 tiden, då hade vi varit där i 6 timmar... Första omgången fick Exxa ett HP (jippie!!) och vi fick en fin lila rosett och gick vidare till nästa omgång där Exxa blev topp 5 ihop med sina syskon. Det kändes lite orättvist för valpen som vann var 2 dagar från att vara 6 månader så den var betydligt mer utvecklad och tränad än vår lilla skrutt som precis fyllt fyra månader. Jag förstod nästan att den valpen skulle vinna när jag pratade med hennes ägare innan utställningen, hon hade ställt ut sin valp för några veckor sedan mot yngre valpar och vunnit stort så det verkade ganska logiskt att hon skulle vinna igen. Valpen som kom tvåa var inte långt efter i utveckling så det var heller ingen chock. Vi visste inte det innan men tydligen så är det så att de äldre valparna inom samma klass oftast vinner över de lite yngre. Lite tråkigt och lite orättvist faktiskt, det är ju enorm skillnad på en valp på 4 månader och en valp på 6 månader... =/
Hur som helst så är vi jättenöjda med Exxas placering, vi kom ju hem med ett HP =) Dessutom fick Exxa jättefin kritik, så här sa domaren:

"4 månaders tik av bra storlek och typ. Feminint huvud, korrekta öron, bra tänder och bett. Bra förbröst, snygg hals och rygglinje. Korrekt svans och bra benstomme. Välvinklad runt om, rör sig väl. Bra pälskvalité, tecken och färg. Trevligt temperament."

Inget negativt alltså, heja Exxa! =) Dessutom är vi supernöjda med hur hon betedde sig på utställningen med tanke på att det var så många "första", hennes första utställning, hennes första gång hon träffade så mycket folk och så många hundar, första gången instängd i buren när den inte var i bilen, första gången hon har behövt vänta så länge på allt, första gången hon fick dela vår uppmärksamhet med andra hundar (ett flertal tillfällen stod jag med fyra valpar i händerna), första gången hon fick dela bur (Fia stängde in mamma Pya ihop med Exxa), första gången hon blev lämnad ensam i mer än några minuter (jag fick gå med Fia för att titta på när Karin ställde ut Busen), en himla massa första gången med andra ord och hon skötte sig hur bra som helst! Vi är jättenöjda med henne! Dessutom vann Fias kennel både uppfödare och avel vilket är superstort och en riktig prestation men inte alls oväntat, Exxa och hennes syskon är ju sååå fina så det var välförtjänta rosetter!
Det var alltså en omtumlande dag med mycket nervositet och efter att vår klass var slut klappade jag ihop totalt, tappade nästan rösten och började må riktigt riktigt dåligt. Fias mamma sa att jag var precis likblek och så fick jag sätta mig i tältet medan de andra gullungarna byltade på mig massa kläder och filtar och visste inte hur väl de ville mig. Antagligen så hade adrealinet blockat förkylningen och febern tidigare och när det sedan försvann från kroppen kom sjukdomen galopperande tillbaka. Så när det var dags för uppfödare och avel fick jag lov av domaren att sitta kvar med Exxa i tältet, hon hade ju redan sett Exxa och visste att hon tillhörde Fias gäng. När allt var slut drack vi te och käkade tårta, den var riktigt god så det blir fler tårtköp från Gustavssons i Skara i framtiden. Det var en riktigt bra födelsedag, av Fia fick jag dessutom kopplet plus en spaweekend hemma hos dem, så jäkla bra presenter! Då ska vi även passa på att testa drag med Exxa, vi har ju sett vissa ledartendenser hos henne och vi har blivit mer och mer sugna på drag så vem vet vad som händer i framtiden? =)

Både Exxa och jag sov på vägen hem och väl hemma gick Exxa direkt och la sig under soffan och sov i princip hela kvällen, hon reagerade inte ens speciellt mycket när Micke gjorde fläskfilé. Vi fick lite bassning av Fia för att vi ger Exxa saker från vårt bord och vi är ju medvetna om att det inte är bra, tyvärr är det framförallt jag som har varit lite svag där... Inte så att hon får pasta och sånt men nog slinker det ner lite brödbitar och pålägg till henne ibland och den senaste veckan har hon ätit dåligt av sitt torrfoder så nu får vi sätta stopp för tiggeri vid bordet vilket vi började med igår kväll. Exxa var inte nöjd och gjorde sitt "Jag är missnöjd - ljud" en stund men till slut gav hon upp, var ju trött också så nu gäller det bara att fortsätta på den linjen. Jag ska verkligen anstränga mig för jag vill inte ha en hund som inte äter sin mat!
Det är nog det felet jag gör med Exxa, att jag ibland behandlar henne som en människa och jag vet ju att det inte fungerar, man kan inte använda mänsklig psykologi på hundar hur gärna man än vill men ibland så glömmer jag det, inte bra! På så sätt blir jag lite mesig ibland när det gäller Exxa, framförallt när det gäller att lämna henne själv, jag tror att hon blir ledsen när jag går och då blir jag själv ledsen och så blir det bara svårare och svårare. Visst, hon blir ledsen men skillnaden mellan hundar och människor är att hundar glömmer att de är ledsna efter en liten stund och det är just det som jag måste banka in i min skalle! Men utöver det så tror jag inte att vi gör några större fel med Exxa, vi har ju haft hundar innan så lite har man väl lärt sig även om föräldrarna då hade det främsta ansvaret. Vår lilla pluttis är glad, lugn och harmonisk och därför kommer vi alltid vara nöjda med henne, hur det än går i framtiden på olika tävlingar; istället för en komandomaskin så har vi en vovve med personlighet - det är väl en vinnare om något =)

Igår var det valpkurs igen men det kan jag inte blogga om eftersom jag låg hemma med 39 graders feber så det får Micke göra sen. Det enda jag vet är att vi anmälde oss till kontaktkursen som börjar efter det nya året, den ska visst vara väldigt bra har vi hört.

Annars händer det inte mycket här idag, Exxa verkar ganska slö och ligger och sover. Jag har fortfarande hög feber men sitter här vid datorn och skriver ut vetenskapliga artiklar till mitt PM så då passade jag på att blogga samtidigt, vet ju att det finns en del folk som undrar över hur det gick i lördags. Igår hittade vi förresten en valputställning som går av stapeln om någon månad, vi funderar på att anmäla oss dit mest som träning. Det är en inofficiell utställning (resultatet sparas alltså inte i databasen) och det är för alla raser, alltså inte bara polarhundar så vi tänkte att det kanske kunde vara bra att åka dit och ta som en övning inför nästa polarhundsutställning. Lite biten har man allt blivit...

// Jennie - dödstrött nu, nanedags jämte Exxa.

Kommentarer
Postat av: Fia

Hej och tack för i lördags!
Ni var sååå duktiga. Jag är jättestolt över er och tror att det kommer att gå jättebra i framtiden för er. Exxa är jättefin och rar. Hon och Haldex påminner väldigt mycket om varandra, speciellt i temperamentet. Jag hoppas du funderar på uställningen i Mjölby, för den tänkte jag och Haldex gå på. Det är ju inte så långt dit.
Krya på dig nu
kramar från Fia

2007-10-08 @ 13:12:32
URL: http://krokavadet.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0