Rallylydnad och nya utställningar.

Eftersom min kära sambo verkar ha svårt att blogga när han sitter framför datorn (varje gång jag går förbi är det massa tekniska sidor uppe om kameror, dvdbrännare osv) så får väl jag blogga om valpkursen i söndags istället. Nu var ju inte jag där eftersom jag var sjuk men jag kan ju berätta det som han berättade för mig.
Valparna fick träna rallylydnad vilket är en slags bana med skyltar som talar om vad man ska göra, det kan t ex stå "sitt" eller "tass" på skylten och kanske en liten bild och då ska man få sin valp att göra det som krävs. Micke sa att Exxa var jätteduktig, var vaken och lyssnade ivrigt och utförde alla övningarna. Andra vändan över banan hade det gått lite sämre för då hade Exxa fattat att Micke hade korv i ena fickan och roade sig med att då och då försöka hoppa upp och sno åt sig en bit eller två.
De fick även träna upplet med favoritleksaken, ledaren för kursen tog leksaken och kastade den högt upp i luften och så skulle man släppa sin valp så att den kunde leta upp leksaken och komma tillbaka med den till sin husse eller matte. Det hade gått olika bra men Exxa fattade direkt, sprang som ett jehu, hämtade leksaken och kom tillbaka med den, hon är så duktig! =) Om vädret är bra ikväll tänkte vi åka upp till klubben och träna lite inkallning och lite upplet.

Vi har även hittat lite fler utställningar att gå på. En är i slutet på denna månaden men vi är lite tveksamma till den, dels vet vi inte om vi får komma för anmälningstiden har gått ut och dels för att valpklassen är 4-12 månader, måste ju bli en jäkla massa valpar på olika nivåer i utvecklingen... Vi får fundera! (och kolla om det fortfarande går att anmäla sig).
Vi har även hittat tre stycken nästa månad, alla är inofficiella så vi kommer nog åka på alla tre utan några som helst förhoppningar, enbart som ren träning. Det är blandade raser så vår lilla Husky har nog ingen chans, de flesta domare på "vanliga" utställningar vill bara se sk show-Huskys som är framavlade enbart för utställning. Såg en bild på några sådana på internet, hur fula som helst; små, kraftiga, korta saker, usch. Är så synd att de avlar bort det som gör Huskyn så speciell... Det är polarhundsutställningarna vi vill vinna, där domarna vet hur en aktiv arbetshund ska se ut men nästa är inte förrän april så de här andra utställningarna blir ren förberedelse inför Vaggeryd i april. Uppfödare Fia kommer på iaf en utav utställningarna nästa månad med Exxas bror Haldex och ev skulle Exxas syster Quadra komma (det var den valpen som Fia från början ville sälja till oss) så det känns bra att inte vara ensam från syskonkullen.

Det är alltså träning som står på schemat fram till nov, det blev ganska klart i Arboga vad vi behöver träna mer på. Exxa behöver vänja sig vid kopplet och strypkedjan, hon skrek när det gjorde ont när hon drog... Lilla pluttan. Vi behöver även träna lite mer kontakt så att hon tittar mer på mig när vi är bland massa hundar (här hemma och utomhus i känd miljö gör hon det bra) och det gäller samma för mig, jag behöver titta mer på henne. Sedan måste vi försöka lära henne att stå still så jag slipper muta henne med korv och slutligen vill jag få henne att trava mer avslappnat (åter igen, gör det jättebra hemma men inte bland massa andra hundar). *Puh* Jag har ingen aning om hur detta ska gå till, kommer bli en del samtal med Fia framöver... =) Men jag tror på Exxa, hon är grymt smart så felet ligger mer hos mig, jag måste komma på hur jag ska lära ut en sak på ett sådant sätt att hon förstår vad jag är ute efter. Det är en sak att kunna utföra kommandon i kända miljöer och en helt annan att kunna göra det i en utställningsmiljö där folk springer omkring, hundar skäller och allt omkring är rent kaos så det blir nog även en del träning uppe på klubben bland andra hundar, tror det kan vara smart.

Jag är så glad över att vår lilla valpis är så rar och go, det finns inte en enda hund i världen som jag skulle vilja byta bort Exxa mot, inte ens om den hunden är både BIS och BIM och BIG och allt vad det heter. I morse t ex efter att Micke varit ute med henne för en morgonkiss skulle hon upp i sängen och ligga jämte mig. Hon la huvudet mot min höft och slängde ena armen/tassen över mitt lår, gjorde några välbehagsljud och somnade, när vi vaknade vid 8.15 tiden så låg hon fortfarande likadant. Världens goaste!! Läste att om man sover jämte sin hund så stärks flocktillhörigheten, det känns som att det stämmer...

// Jennie - måste plugga nu medan bäbisen sover.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0