Exxas mellandagar plus bilder



Jaa nu är julen förbi och det nya året står och knackar på dörren. 2007 har varit ett ganska galet år för min del men otroligt utvecklande, jag skulle vilja säga att det är under detta året som varit som jag verkligen har blivit vuxen. Inte för att det kanske alltid är så mycket att sträva efter men just i mitt fall känns det faktiskt väldigt bra. Jag har börjat se framåt och är inte alls längre rädd för att lämna skolans trygga bubbla, tvärtom längtar jag efter att få börja jobba och använda det som jag har lärt mig. En annan aspekt av den nya vuxenheten är såklart min och Mickes förlovning och det faktum att sånt som hus, bröllop och barn plötsligt ligger ganska nära. Men det bästa under 2007 är helt klart vår lilla busvalp Exxa. Utan henne hade detta året för mig varit fruktansvärt jobbigt, nu har jag istället skrattat varje dag, lärt mig många nya saker och träffat massa nya trevliga vänner tack vare henne! Det ska bli spännande att se vad 2008 för med sig för vår familjs del.

Men vad har då hänt under mellandagarna??
I förrgår kväll visade Exxa att hon verkligen är en liten busvalp, efter att vi alla tre varit ute på en kvällspromenad och kommit tillbaka in snodde Exxa vaxet som suttit runt de små ostarna vi åt framför TV:n tidigare på kvällen. Jag gick in i badrummet när vi kom in och trodde att Micke hade koll på hunden, han trodde att hunden var med mig och tog därför av sig kläderna i lugn och ro. Resultat? Exxa klättrade upp på vardagsrumsbordet och satte igång med att käka. Vi kom lagom för att se att hon tuggade på något men hon hann svälja innan vi kom fram till henne men det var inte så svårt att se att det fattades små röda vaxbitar på bordet. Vid det laget visste vi inte att det var vax, vi trodde att det var någon slags mjuk plast och det är ju inte bra för en valpmage... Vi följde veterinärens tips som vi fick en annan gång; salt och vatten till en mjuk blandning och släppte ner det i halsen på henne. Sedan ut fort som fasen och mycket riktigt, små röda bitar kom upp igen. Det var då vi förstod att det var vax, de hade krympt ihop, det gör ju inte plast. Hon kräktes bara en gång, sedan var hon ganska spak resten av kvällen.

Igår hade vi en jätteskön och lugn dag, vi låg nerbäddade i soffan med Exxa liggande på oss och såg på film, såå mysigt med en liten varm skrutt som ligger på ens mage och snarkar =) På kvällen pälsade vi på oss och tog en lång promenad i elljusspåret, något som Exxa tyckte var jättekul, finns massa dofter där.., Det enda som inte var roligt var att få på sig reflexvästen men den var fortfarande för stor så hon slapp undan med ett blinkande halsband. Hon var alldeles tokig när vi knallade omkring i skogen, spårade som en galning och sprang som en tok. Vid ett tillfälle ryckte hon faktiskt kopplet ur husses hand och jag tänkte "jävlar, nu sticker hon iväg i mörkret" och det hade inte varit konstigt med tanke på att det var många fler människor och hundar som var ute och gick men icke; hon stannade när hon märkte att kopplet släpade efter och satte sig ner och väntade tills vi kom fram och kunde ta kopplet. Duktig tjej!!

Idag på förmiddagen åkte vi upp till brukshundsklubben i snöyran (!!) och det var ingen där så vi kunde släppa henne och leka och busa, det var jättekul!! Det märks på henne att hon gillar att vara där, hon tokspringer och busar och svansen går som en propeller =) Samtidigt är det bra att få in lite lydnad i leken typ att hon kommer när vi ropar eller apporterar leksaken.
När vi skulle åka hem kom det en farbror med sin hund som vi pratade en bra stund med, han gav oss massa bra tips om allt möjligt när det gäller hundträning och som vi förstod det var han ganska inblandad i brukshundsklubben så det är råd som vi tänker ta vara på. Han hade grym pli på sin hund och var jätteskicklig i hanteringen, det är bara att hoppas att man själv blir så duktig en dag. Men så hade de tävlat i SM ett flertal gånger också...
Ikväll blir vi några stycken här hemma men ganska lugnt för Exxas skull, det är ju hennes första nyår med smällare och raketer och liknande. Hon har dock inte reagerat på varken skott eller smällare hittills så det är ett gott tecken men vi tar inga risker, bättre att ta det lugnt denna gång så att hon blir såpass trygg att man kan åka på rejäl fest nästa år. Vi har redan blivit bjudna till nyår 2008/2009 så vi räknar med att det blir galet den nyårsaftonen istället, inte så många som bjuder ett helt år i förväg...! Vi längtar redan!! =)

// Jennie - nu ska jag baka de berömda kakorna att bjuda på ikväll.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0