Exxas första jul.

Jaa.... så var den till ända, min lilla skrutts första jul. Den har varit lugn och skön förutom att Exxa nästan har vält granen och snott godis från bordet =) Hon är en riktig liten tjuv min lilla busa, hon stal även en julklapp på julaftons kväll. Efter att våra familjer hade ätit och druckit kaffe så samlades vi runt bordet för att skrapa triss men först fick Exxa öppna en julklapp så hon skulle hålla sig lugn och snäll. Mitt uppe i skrapandet hörde vi ljudet av papper som slets itu, vi tittade efter och mycket riktigt; då var Exxa i full gång med att öppna en annan julklapp i smyg! Det såg för kul ut! Hon roade oss kvällen igenom med sina upptåg, det var den roligaste julen på länge! Dagen därpå stal hon godis från bordet och hade radat upp bitarna fint i soffan när jag fick syn på henne. Hon visste mycket väl att hon inte skulle få behålla det så hon tryckte in allt i munnen, tuggade 3-4 ggr och svalde sedan, allt för att slippa ge tillbaka det till matte... =) Blev en del roliga kort under julen kan jag säga, kommer väl upp på hemsidan så småningom.

Idag var vi på utställning i Skara, det gick sådär. Exxa skötte sig strålande, INGA hopp överhuvudtaget i ringen utan sprang som en liten ängel och stod sååå fint. Tyvärr tittade inte domaren speciellt mycket... Jag var lite missnöjd med kritiken för jag tyckte mycket av det han sa inte stämde, jag kan erkänna att vissa saker gjorde det men vissa andra var lite orättvisa. Dessutom såg han väldigt frågande ut när jag nämnde att pälsen var lite tunn för att hon bor inne, en domare som kan Huskys ska ju veta sånt. Han sa också att hon inte var en draghund, det fattade jag inte riktigt men jag blev så paff så jag frågade aldrig vad han menade. Kanske han trodde att hon var en outvecklad show- Husky?! Who knows. Dessutom var det inomhus, alltså halt golv och väldigt små ringar vilket gjorde att det inte gick att få upp Exxas steg ordentligt, jag lyckades inte riktigt med det och ville inte att hon skulle halka och sträcka sig eller liknande. Better safe than sorry.

Jaja, vi fick ett 1:a pris trots kritiken (HURRA) så jag ska väl inte klaga men jag var och är inte helt nöjd med det han skrev, så är det bara. Jämför man den kritiken med den Exxa fick av Tina Permo för en månad sedan (se hemsidan www.exxa.se) som kan rasen så är det ju gaaaaanska stor skillnad...

Kritik: "Elegant tik, feminin. Något smalt huvud, fin hals. Stark något för dagen välvd rygg, något fatt kors och fatt förbröst, knapp vinkel fram, bak okej. Något tunn stomme, rör sig bra från sidan, något kort fram. Päls underväxt. Behöver generellt utvecklas i kropp då hon ger ett något smalt intryck."

Vi är jättenöjda med hur Exxa skötte sig, vår lilla pärla! Vänta bara tills vi har hus och hon kan bo ute på dagarna och få lite mer päls, då kommer Siberian-folk få passa sig rejält =)

Måste passa på att tacka uppfödare Fia för en trevlig dag och gratulera henne till hennes vinster! Exxas mamma Pya knep BIR rosetten och slutade som BIG 3:a medan Niro fick BIM rosetten. Hipp Hipp Hurra!!

Nu är det en månad till nästa utställning, får hoppas att den domaren kan Huskys. Annars är det bara att se fram emot Polarhundsutställningen i Exxas födelsestad Vaggeryd i april då vi även ska på valpträff! Hittills har alla anmält sig utom Visko och Syncro, det ska bli jättekul att få se hur de andra syskonen ser ut och beter sig. Näe, nanedags, vi är såå trötta, särskilt lilla pluttisen...

// Jennie - Natti natti.

Ps. Vi har uppdaterat hemsidan ikväll, bl a utställningssidan. Adressen är som vanligt www.exxa.se Ds.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0