Akutbesök till Blå Stjärnan.

Igår blev Exxa stucken av en geting. Vi hade varit ute på en promenad och stannade nere på gräsmattan för att vila lite, Exxa la sig ner och borrade ner nosen i gräset som hon brukar göra sedan löven började falla. Jag vet inte varför men plötsligt fick jag en känsla av att något var fel, störtade fram till Exxa och öppnade hennes mun, där inne låg en ilsken geting. Jag petade ut den och tänkte att det var tur att hon inte svalde den. Exxa satt en liten stund framför mig och bara tittade på mig, såg nästan lite konfundersam ut innan hon började hoppa upp på mig. Det får hon inte göra men igår började hon skrika och då förstod jag att det var något som hade hänt och plockade upp henne i famnen för lite tröst och trygghet. Satte mig på en stubbe med henne i knän och klappade henne lugnande, hon la huvudet på min axel och munnen mot min hals och då kände jag att munnen stod ut på ett konstigt sätt och vände lite på henne för att kunna se. Framför mina ögon började hennes mun svullna upp, såg den bli större och större på bara några sekunder och då förstod jag att hon hade blivit stucken...

Jag sprang upp till lägenheten med valpisen i famnen och ringde Micke som var och handlade, han bad mig ringa Fia så länge så skulle han komma hem på en gång. Jag ringde uppfödare Fia som sa att det var bäst att ringa veterinären. Jag la Exxa på hennes sovkudde och ringde till Blå Stjärnan i Skara och berättade vad som hade hänt. Tanten i receptionen skrämde upp mig bra mycket, hon sa att eftersom Exxa hade blivit stucken i munnen kunde hon svullna upp så mycket att hon kunde sluta andas och att vi skulle komma in så fort bilen höll. Sagt och gjort, Micke kom instörtande, vi plockade fram alla papper som behövdes och åkte iväg. Exxa satt i mitt knä och pep, saliven bara rann och rann, det märktes att hon var rädd och stressad. Munnen var svullen och spänd och dessutom började resten av ansiktet att svullna, ända upp till ögat. Micke hade gaspedalen i botten på volvon och jag satt och försökte balansera två olika Jennie, den Jennie som pratade lugnande och positivt till sin hund och den Jennie som var helt hysterisk och tänkte tankar som "Hon får inte dö" och "Håll ut Exxa, vi är snart där, håll ut lite till för mattes skull, håll ut, HÅLL UT!!!" Kändes som att det tog evigheter innan vi kom dit men fram kom vi iaf trots all jävla trafik som körde i typ 70 på 90-väg. Väl framme kunde veterinären snabbt konstatera att Exxa hade blivit stucken i läppen och inte i munnen, tack och lov! Han sa att det inte var farligt att bli stucken i läppen och att man kan kyla ner det med is eller lägga en magnecyl på, kanske ansåg han att vi var lite hysteriska som åkte in för ett getingstick men vi har ju ingen veterinärexamen och getingen var ju i hennes mun så hon kunde lika gärna blivit stucken där och då hade hon varit död nu om vi inte hade reagerat så då får jag väl vara hysterisk då! Tror jag att det är något fel på mitt djur så åker jag in, älskar man ett djur så tar man inga chanser. Punkt.

Han ansåg iaf att det var såpass allvarligt att hon behövde en spruta så det fick hon, reagerade inte ens på sticket. Dessutom togs tempen, 38.8 grader, det gillade inte Exxa och skrek i högt. Hon var heller inte förtjust i att han tittade henne i munnen med hjälp av en träspatel och det var jättetråkigt att vänta medan han hämtade sprutan. Micke tyckte till Exxa att hon är precis som matte, gillar inte att bli undersökt och har noll tålamod. Hrmpf.
Hon vägdes dessutom och vågen visade 10.4 kg, hon vägde ca 6 kg när vi hade haft henne i en vecka så hon har blivit stooor. Stor blev även räkningen, 1900 kr kostade det men ärligt talat så bryr jag mig inte alls, vi har bra ekonomi och hon är värd varenda krona hon kostar!

 När vi kom hem blev hon så bortskämd, hon fick massa godsaker och låg mellan Micke och mig hela dagen och blev klappad och kliad på, kan man ha det bättre? Hon utnyttjade detta till max, det var t ex jättejobbigt helt plötsligt att hoppa upp i soffan så jag fick ge henne lite hjälp i rumpan varje gång. Hon klarar det alldeles utmärkt annars men hon förtjänade att få vara "liten" efter den pärsen. Enda tråkiga var att vi missade valpkursen men så blir det ibland.

Idag är hon inte så pigg, jag vaknde vid kvart över sju av att hon stod på sin kudde och försökte kräkas, det kom några droppar men inte alls mycket. Hon har inte velat äta så mkt nu på morgonen, bara lite blöta pärlor och är inte heller pigg på att gå ut, verkar mest vilja ligga och vila. Medan jag åt frukost låg hon på mina fötter och slickade lite på dem, just nu ligger hon och sover i soffan. Det värsta är att jag måste åka in till Skövde vid 12 för handledning så Mickes mamma kommer hit och passar henne men det känns inte bra att lämna henne när hon mår så här... Önskar att jag kunde vara hemma men har man bokat tid så har man. Handlar visserligen inte om många timmar, åker 12 och kommer hem ca 14.30 men ändå, bra känns det inte att åka bort när bebisen är sjuk...

// Jennie - mammig.

Kommentarer
Postat av: Fia

Det var ju lika väl att åka in.
Man ska fjanta lite med valparna och vara extra försiktig såklart. Bra gjort :-)
Ser fram emot att träffas, antingen nu i helgen eller i Arboga. Ska bli sååå kul!
Kramar från
Fia

2007-09-24 @ 15:19:12
URL: http://www.krokavadet.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0