Panikkänslor på valpkursen.

Igår var det valpkurs för sista gången på måndagar, hädanefter är det söndag fm som gäller. Det gick jättebra att åka dit, Exxa gick lätt in i buren och låg tyst hela vägen dit. Det verkade som att hon kände igen sig när vi kom fram för svansen började vifta =) Vi hittade snabbt Exxas kompis Juni och de busade en stund med varandra och med andra valpar tills det var dags för promenad. Precis som de andra gångerna drog Exxa bra i kopplet och ville vara först men en stor skillnad var att hon inte skrek medan hon drog som hon har gjort de andra gångerna, skönt!

Vi fick börja med en nosövning där ledaren gömde godis under skålar som låg upp och ner. Det klarade Exxa fint. Nästa övning var att ledaren gömde godis under en av skålarna och lät de andra två vara tomma. Exxa nosade snabbt på skål ett och traskade vidare till skål två som hon vände på, där fanns ingen godis... Exxa gav mig en missbelåten blick och traskade karskt raka vägen fram till ledaren, satte sig ner framför henne och tittade på henne med sträng blick ungefär som " Jag vet att du har godiset där i din midjeväska och nu låg det inget under skålarna så nu är du så god och plockar fram min godis!!". Ledaren och de andra skrattade och ledaren tyckte att Exxa var smart som gick till "den största godispåsen". Jag fick visa Exxa tredje skålen och då hittade hon godisen och var nöjd. Något som var jättebra var att Exxa lyssnade på mig trots att hon var lös med massa hundar omkring sig, när jag ropade på henne för att visa den tredje skålen kom hon direkt springande, något som inte de andra valparna gör så heja Exxa!
Den sista övningen var en inkallningsövning som gick ut på att alla fick ställa upp sig på två led mittemot varandra (som en långsida på en rektangel) och ledaren stod på kortsidan. En och en fick man lämna ifrån sig sin hund och springa iväg, ropa och tjoa, sätta sig på knä med ryggen mot hunden och locka på den. Hunden skulle då komma till ägaren trots att alla andra valpar stod uppradade på båda sidorna om den. Det gick mer eller mindre bra för de andra, Exxa var kanon! Jag lämnade fram henne till ledaren, klappade henne på huvudet och sa "nu går matte" och så sprang jag iväg. Jag gjorde det lite svårare för Exxa, de flesta sprang bara ca 5-7 meter innan de ropade på sina valpar, jag sprang en bra bit bort, nästan ända bort till andra änden av "rektangeln" innan jag ropade på Exxa. Jag hörde i marken att Exxa kom dundrande, ingen annan än matte var intressant, inte ens husse som stod i ledet, hon kom direkt till mig, sååå duktigt!! Micke sa efteråt att Exxa hade sprungit snabbast av alla, så fort att hon nästan tappade balansen för att komma till mig. Det är mattes tjej det!! =)

Sedan gjorde vi "huller om buller", en avslappningsövning. Exxa är inte bäst i gruppen på det men jag tycker det är orättvist att jämföra en Siberian Husky med de andra brukshundarna, de är ju så olika i temperament och behov. Nu låter det kanske som att jag måste försvara henne och att jag alltid vill att hon ska vara bäst i gruppen men Exxa är mer aktiv, mer uppmärksam och därför tycker jag inte alls det är konstigt att hon inte lägger sig ner på sidan och nästan somnar som några av de andra hundarna gjorde t ex småhundarna. Det är ju alldeles för mycket att titta på för att lägga sig ner och blunda! Jag förstår henne precis.

Sedan var det dags för teori och fika. Exxa och Juni försökte egga varandra till lek under bordet men egentligen var de båda lika trötta så de somnade snart sida vid sida. Då gick det bra att slappna av minsann =) Och de hundarna som kunde slappna av på fältet var istället uppskruvade och skälliga. Ledarna pratade lite om valpar som blev sjuka, saker man kan göra för att förebygga, miljöträning och liknande. Det är ganska mysigt med valpkursen när vi sitter och har teori; mörkt ute och tända ljus inne, varmt te och nybakat, trevliga människor... ja ni fattar.
Efter kursen pratade vi lite med Juni och hennes husse och matte och bestämde att vi skulle åka upp tillsammans på tors när det inte är någon träning och träna lite på egen hand samt låta Exxa och Juni busa lösa utan koppel. Det är en sak som är kul med att ha djur, man får så bra kontakt med andra som också har djur.
Vi fick dock lite panik när Erika och Fredrik berättade att de hade börjat lära Juni att vara ensam hemma vid 9 veckors ålder. Exxa är 14 veckor och vi har ännu inte börjat träna henne när det gäller det. Är vi sena eller var de ovanligt tidiga?! Känns som att det är dags att börja typ idag =)

Näe, nu ska jag passa på att greja lite här hemma medan Exxa Spexxa sover. Hörs snart!

// Jennie - ska göra pannkakor, det gillar Exxa!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0