Dålig uppfödare? Japp!

En snutt från ett mail som kom igår efter gårdagens inlägg:

"Jag blev förbannad när jag läste din blogg i går. Jag har inte sibbeuppfödning men är uppfödare av samojeder, har hållt på med rasen i 2 år & läst alla böcker som finns om rasen & fick min första kull förra året. Jag valde ut föräldrarna pga sina utseenden, de är båda väldigt vackra att titta på ska du veta! Jag räknar med att valparna kommer få många priser på utställningar! Gör det mig till en dålig uppfödare??? Vilket skit"

*skrattar* And the war goes on...

Okej, nu bryter vi ner dina argument i småbitar. Du har hållt på med rasen i två år - tror du verkligen att du kan såpass mycket om rasen efter 24 ynka månader för att veta vad du håller på med? Det tror INTE jag. Böcker i all ära men snälla, det är djur vi pratar om. Mycket kan man läsa sig till men när det gäller levande varelser, människor såväl som djur, så kan man inte lära sig hur de fungerar genom att läsa. Titta på mig som snart är färdig socialpsykolog och har läst på högskolan - inte fan kan jag allt om hur människor tänker och fungerar för det! Sådan kunskap kommer genom erfarenhet, misstag, genom att lyssna på andra som är kunnigare än en själv, genom att titta och observera. Jag är ledsen över att säga det men sådan kunskap kommer inte efter två år. Jag känner hundfolk som har hållt på med en viss ras i 10 år, 15 år - och de kallar sig fortfarande för noviser! Därför blir det hela lite löjligt när du, som jag tolkar dig, vill få det till att du kan tillräckligt mycket för att veta att du driver din ras framåt.

Att ha en hund ett år och bestämma sig för att ta valpar... Det är ju bara dumt. Ärligt talat. Jag fattar inte hur du, och andra med dig, tänker! Alla har givetvis rätt till en egen åsikt och därmed har jag även rätt till min. Jag tycker att det faktum att du gjorde som du gjorde bevisar att du inte har en aning om vad det innebär att avla på rätt sätt. Det är inte bara att välja ut två hundar och para dem som avel handlar om. Avel består av en enorm mängd timmars sökande och undersökande efter linjer, hur de passar ihop, hur de tidigare blandats osv och titta på hur de linjerna har blivit. Det är ett otroligt jobb och därför anser jag, som jag skrev igår, att det inte är speciellt många människor som klarar av att avla på rätt sätt.

Att välja att avla på hundar baserat på utseende, ja det är enligt mig fel anledning! För det första så kvittar det hur snygg en hund är om den inte har ett trevligt sätt, ställer du ut en vacker hund med vasst humör - då kommer det ändå inte gå bra för dig! För det andra så behöver en vacker hund inte få vackra valpar. Om du bara avlat på snygghet sitter du kanske där med felaktigt byggda valpar med kasst humör för du skriver ingenting om att du faktiskt går på utställning med ditt avelspar utan du skriver bara att du räknar med att valparna kommer få många priser.  Går du på utställning med dina hundar? Vet du hur en hund ska vara byggd?
Jag förstår heller inte hur du kan säga att du räknar med att valparna kommer vinna många priser - hur kan du räkna med det?? Kan du titta på en människobäbis och säga att du räknar med att den kommer vinna många skönhetstävlingar som vuxen? Skulle inte tro det.

Jag tycker inte att man kan eller bör avla så som du har gjort! Jag tycker att man ska ge de hundarna man vill avla på lite tid - åk på utställningar och se hur det går, se om och hur temperamentet ändrar sig från år till år, titta på så många andra vuxna hundar från samma ras som möjligt och jämför dem med dina egna. Titta sedan kritiskt på dina hundar, håller de måttet i jämförelse med andra? Titta på dina kritiker från utställningarna, vad säger domarna om din hund? Lär dig mer om rasen, se till att dina hundar blir meriterade - sedan kan du börja tänka på att avla om det är det du vill.

Är du en dålig uppfödare? Få se, du kan inte mycket om rasen (neeej, det kan du inte efter två år hur mycket du än gärna vill) du är för snabb med att avla, du avlar enbart på utseende, du verkar inte kunna ta kritik eller vara villig att lyssna på andra samt att du tror att valparna kommer vinna många priser utan att ta med i beräkning att hundar utvecklas och utvecklas olika - ja, jag vill påstå att du är en dålig uppfödare enligt mitt tycke. Det innebär inte att du inte kan vara en bra person eller att du inte älskar dina hundar, det innebär bara att jag tycker att du avlar på fel sätt. Jag skulle aldrig köpa en valp av en sådan uppfödare men det innebär ju inte att det inte finns andra som vill köpa dem av dig.

Åter igen, man ska avla om man anser att man för rasen framåt. Dåliga anlag, sjukdomar, vasst  humör, hundar som är felaktigt byggda osv osv ska INTE avlas på, det kvittar hur fin, snäll och go under är för övrigt! Detta är MIN åsikt och jag VET att många delar den med mig men den behöver inte vara DIN. Alla har rätt till sin egen åsikt så jag förstår inte varför du blir förbannad när jag uttrycker min egen åsikt i min egen blogg, jag blir ju inte förbannad på dig. Men det visar väl bara skillnaden mellan oss...

Sen kan man ju fråga sig varför du valde att vara anonym i mailet... Inget namn, inget kennelnamn. Står du inte för dina åsikter?? Jag står ju helt öppet för mina.
*Folk är fega*

Det är ju så olika när det gäller vad man är ute efter. För min egen del så valde jag ut Exxas uppfödare pga en mängd olika saker. För det första blev jag imponerad över hennes engagemang när det gällde hennes hundar, det framgick väldigt tydligt från hennes hemsida att hon spenderade väldigt mycket tid och kärlek på sina hundar och det  tyckte jag kändes bra. För det andra är båda föräldrarna otroligt fina hundar, både till utseende och till humöret. Pappan är dessutom meriterad på polarhundsutställningar, han är även dragmeriterad och båda föräldrarna är duktiga draghundar. Uppfödaren hade hållt på med rasen i mååånga år och letat efter en lämplig tik i sju (!!!) år innan hon tog sin första kull. Det kallar jag uppfödare, det! Hon och hundarna var lika imponerande på plats och jag blev dessutom kär i lilla Exxa på bara några sekunder. Efter köpet har hon funnits bara ett telefonsamtal bort för support, både dagar, kvällar och helger. Så vill JAG ha det när jag köper hund.

Avel kan låta hårt när man pratar om det och kanske ger jag nu intrycket att jag bara är intresserad av perfekta hundar. Det är givetvis inte fallet. En hund som inte har meriterade föräldrar kan fortfarande vara underbar och gå jättebra på utställningar och tävlingar. Vad jag vill få fram är att man inte ska avla på en hund om man inte har en bra anledning. Avel är alltid en chansning, man vet aldrig vad man får. Men man kan vara mer eller mindre säker.

// Jennie - Jösses, är det krig på gång?? =)

Ps. Detta inlägg är skrivet på min nya laptop, lite ovant att skriva än så länge =) Exxa ligger i en Huskysnurra bakom mig i soffan och är såå nöjd med att ha matte så nära medan hon sover.
Igår när vi var ute och gick långpromenad hittade jag den perfekta körvägen att dra Exxa på - ingen trafik, mycket raksträcka och mjukt underlag. Så nu hoppas jag på att selen kommer på torsdag så att vi kan ut och dra i helgen.
Tog massa nya bilder igår men de är på den fasta datorn så jag lägger upp dem i ett inlägg i morgon tror jag.  Ds.

Kommentarer
Postat av: Viskos husse och matte.

Hoppas ni får kul med draget! Vi har precis lagt upp lite fler dragbilder på Visken på visko.erman.nu.

2008-02-12 @ 13:06:05
URL: http://visko.erman.nu
Postat av: Uppfödare Fia

Ja, att avla är sannerligen inte lätt. Kommer avkomman att bli det jag trodde? Blir de duktiga arbetsdjur efter de föräldrarna jag valt? Kommer de att få ett trevligt temperament som vuxna? Ja, det är frågor jag ställer mig efter min första kull och efter några år hoppas jag få svaret genom att ha fått studera och följa mina valpars uppväxt. 3st finns kvar hos mig och en finns på ett annat 'draghem', det betyder halva kullen i arbetande hem(drag). Själv har jag några år med rasen, men ställer fortfarande frågor till MIN mentor och vän, hon som lärt mig det mesta jag kan om siberian huskyn, och nu har vi känt varandra i 10år.

För egen del håller jag med dig, Jennie. När jag tänker tillbaka så ser jag att jag inte alls visste mycket om SH:n när jag haft min första hund i ett år. Och då läste jag väldigt mycket litteratur om rasen. Jag anser att kunskapen kommer med åren och erfarenheten man gör tillsammans med hundarna och andra människor med samma intresse. Går man mycket på utställningar kanske man lär sig hur ens egen ras skall se ut(om man nu har öga för det- det är det ju inte alla som har) och drar man med sina hundar(om de är gjorda för det) ser man om de har en bra arbetsmoral.

~ Erfarenhet kommer med engagemang, år och nyfikenhet ~

2008-02-12 @ 13:39:31
URL: http://serixone.blogg.se
Postat av: Huskyägare sedan 1987

Siberian huskyn som favoritras sedan 1975.
Husky-ägare sedan 1987.
26 valpar har jag hittills fött upp, sedan 1992.

Jag lär mig fortfarande nytt om min favoritras.
Och det kan ta flera år av aktivt sökande,
innan man ens hittar sin favorittyp i en ras.

Jag gick in på exxa.blogg, efter en uppmaning på ShejriX blogg.

Otroligt uppfriskande läsning!!!
Jag blir helt varm, alltså!
En nybörjare som är så klarsynt och sund.
WOW!

Fortsätt att tycka och värdera det du möter!
Nytänkande tillför poänger som "gamla rävar" lätt missar p g a sin erfarenhet.

Lycka till i fortsättningen!
Jag ser fram emot att träffa er någon gång.

MV Husky-hälsningar
Annika med IGAIS Tassar

2008-02-17 @ 21:23:49
URL: http://www.tassar.tk
Postat av: Fredrik

Hej! Kul att du snart är klar socialpsykolog, jag letar efter folk som har samma intresse som jag och ni verkar vara en, enligt bloggportalen.se. Skriv gärna tillbaka, bästa hälsningar Fredrik

2008-03-18 @ 18:25:04
URL: http://socialpsykolog08.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0