Ett hån mot aveln.

Igår när jag var inne på högskolan för att plugga satt jag och läste en lokal tidning och hittade en annons som nästan fick mig att flyga i taket. Den var insatt av en tjej som hade bestämt sig för att ta valpar på sin tik och letade alltså nu efter en lämplig hane. Vad faan sysslar folk med egentligen??!!

Det är fanimej ett hån mot hundaveln att sätta ut en annons i en tidning eller på internet, vad är det för puckade människor som gör såna grejer?! Det är en skymf mot alla seriösa uppfödare som sitter timmar efter timmar och jämför linjer och försöker räkna ut vilken linje som ska korsas med vilken för bäst resultat.

Och vad är det för människor som svarar på en sådan annons?! "Jag har en fin liten hane som blivit BIR några gånger på inoff utställningar (förmodligen för att han var ensam i sin ras) och nu ska han bli pappa, såå sött". Usch, jag kan riktigt höra deras argument.
Och folk ska kalla sig hundmänniskor. Klåpare.

Jag är ganska intresserad av avel egentligen, blev det redan som tonåring då min tävlingsponny var del av ett stuteri där ägaren lärde mig mycket. Jag är väldigt tacksam för det har hindrat mig från att titta på både hundar och hästar som jag kanske hade tittat på om jag inte hade haft den kunskapen. Det är väldigt krävande att lära sig att avla på rätt sätt men jag tycker iaf att det är värt det.

Jag är inte helt främmande inför tanken att själv avla i framtiden, kanske på Exxa, kanske på en annan hund, kanske på framtida hästar, vem vet? Men då ska jag banne mig vara säker på att jag har den kunskapen som behövs, den tiden som behövs samt att både min hund/ häst och den andra partnern är värd att avla på både när det gäller utseende och sinne enligt mitt tycke samt utbildade domares tycke!
Det är mitt ansvar precis som det är ditt ansvar om du går i avelstankar. Det räcker inte att vara 99% nöjd med djuret man vill avla på. Man måste kunna vara kritisk mot sin hund även om man älskar den!
 
Så, nu är alla arga känslor borta. Jag bloggar för min egen skull i första hand och det hjälper faktiskt.

Nu ska jag snart väcka min lilla tröttis och gå ut på långpromenad, var ett tag sedan vi gick elljusspåret så vi ska gå dit tänkte jag. Får se om hon känner för det, igår var hon jättetrött och ville bara sova, ungefär som kvinnor blir när de har mens =) Hon är jätteduktig när det gäller att hålla efter sig själv medan hon löper, hon tvättar och tvättar, särskilt när hon är i sängen. Det verkar som att hon absolut inte vill få en enda fläck där vilket matte och husse är tacksamma för. Hon är så go och rar, vår lilla tjej...

// Jennie - tittar på Exxa som ligger halvvägs i mitt knä och snarkar.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0