Show vs Drag Siberians.

En kompis som läser min blogg frågade mig vad det är för skillnad på show och draghuskys. Hon menade på att jag skriver en del om dem men har egentligen aldrig förklarat skillnaden. Jag tänkte efter lite och insåg att hon faktiskt hade rätt så här kommer en ytterst liten redogörelse.

En showhusky är betydligt kraftigare än en draghusky, både i kropp, päls och huvud. De har även betydligt kortare ben och en päls som står ut på ett annat sätt en draghuskyns gör vilket innebär att de ser ännu kraftigare ut. Om en draghusky och en showhusky står jämte varandra så lovar jag att alla skulle kunna se vilken som är vilken.

Det råder delade meningar om hur man ska lösa situationen med drag och show. Vissa tycker att det inte ska vara någon uppdelning alls eftersom båda typerna är Siberian Huskys. Andra tycker att det är en självklar skillnad och att den skillnaden ska uppmärksammas.

Det låter ju väldigt fint att det inte ska vara någon uppdelning men jag tycker personligen inte att det är ett realistiskt tankesätt. Det finns en uppdelning, vare sig vi vill det eller inte, och man märker av den uppdelningen både när det gäller att dra och att ställa på utställningar. En kvinna jag träffade för ett tag sedan sa att för 10 år sedan så var inte uppdelningen betydelsefull, folk brydde sig helt enkelt inte och hundarna bedömdes rättvist. Hon menade att hon kunde se en enorm skillnad idag och att showhuskys rankas högt inom skk medan draghuskys rankas högt inom dragsporten.

Jag vet egentligen inte vad man ska göra åt det. Det är ju tråkigt att folk som jag t ex inte vågar åka på en officiell utställning med min draghusky för att jag till 99% vet att det inte kommer att gå lika bra för oss som för showisarna. Det är ju liksom inget man ska veta i förväg, det är ju främst dagsformen som ska avgöra resultatet men så är det inte. Trist.

Personligen så gillar jag inte showhuskys och det har enbart med deras utseende att göra. Jag tycker de ser tjocka och klumpiga ut, jag föredrar långa smäckra huskys som ser ut som att de skulle kunna dra 5 mil utan att bli trötta. Det är vad jag gillar, en ren smaksak som alla har rätt till.

Kanske skulle man låta dragprovet avgöra? De som klarat dragprovet är bra Siberians som man får avla på, alla andra får man inte avla på oavsett om de är drag eller show?
Fast det kanske är orättvist? Alla har ju inte samma möjligheter att träna inför dragtävlingar pga geografi, jobb osv. Fan... jaja, det tål att tänkas på...

// Jennie -svårt att skriva & äta lunch samtidigt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0