Statusen efter helgen så här långt.

Nu har vi hämtat oss en aning från utställningen i fredags. Exxas bakben mår inte bra, hon rör sig lite stelt, både när hon springer och när hon går, så det klart att man blir lite orolig. Micke är coolare än vad jag är och tar det lugnt där jag stressar upp mig och blir nervös och hispig. I riktiga krissituationer däremot är det tvärtom, då är det jag som håller huvudet kallt medan Micke blir nipprig (iaf enligt mig). Lite komiskt men jag antar att det betyder att vi passar ihop under både goda och bråda tider :)

Vi försöker hålla Exxa i stillhet så mycket som det går, alla som känner till Siberians vet hur lätt vi har det just nu... Men hon är väl tränad och vilar när vi säger åt henne att gå och lägga sig. Så länge som vi är hemma så verkar hon inte ha något emot att ligga på min mage i soffan med tassen över husses ben och sova.
Micke tycker att steget ser lite bättre ut idag, men jag vågar inte hoppas. Det känns som att man kan se saker som inte finns; antingen är man överdrivet positiv och tycker att det ser bättre ut eller så är man negativ och får det till att vara värre än det egentligen är. Vi har sagt att vi ska ge det någon dag till, ska kolla på traven i morgon och ringa veterinären och be om en tid. Med tanke på att Exxa bara är 9 månader så kan det hända att de inte vill röntga henne men vi vill iaf få henne undersökt, helst röntgad också såklart.

Vi tror egentligen inte att det är höftledsproblem och inte Fia eller Igais Tassar-Annika heller vilket känns tryggt, alltid skönt att någon som kan mer än en själv uttalar sig. Det finns inga sådana problem bak i Exxas stamtavla heller.
Anledningen till att vi inte tror det är främst för att hon inte verkar ha ont för fem öre. Hon skuttar som vanligt, sträcker självmant bakbenen bakåt när hon t ex ska gå ner från soffan och sträcker dem även villigt när vi drar i dem. Det hade hon förmodligen inte gjort om hon hade haft ont. När hon ligger på rygg fläker hon även ut sig precis som vanligt med ett bakben åt varje håll, det borde göra ont om problemet satt i höften.

Näe, jag har gått tillbaka till mina hästkunskaper då jag anser att det mesta som går på hästar även går på hundar. Jag satt igår och försökte känna efter och jag tror att det är en lätt muskelbristning som gör att Exxa rör sig konstigt. Musklerna fungerar som ett gummiband och sträcker man dem för hastigt eller för hårt så går de sönder om man har otur. Detta sker oftast när det är kallt ute (vi var i ett kallt ridhus på utställningen) och / eller när man inte är uppvärmd (vi kom dit med andan i halsen och hann inte värma upp något alls). Att Niro och Haldex inte har ont av det är ju för att de bor ute dygnet runt och är igång hela tiden och vana vid kyla. Exxa bor inne och är van vid att få värma upp.
Antingen hände det där på utställningen precis innan vi skulle in i ringen eller så hände det här hemma tidigare i veckan då Exxa älskar snön och går från 1 till 100 på typ två sekunder. Ni kan ju tänka er vad det gör för musklerna...

Men - vi ska givetvis ändå be om undersökning och röntgen så får vi se, om inte annat kan det ju vara skönt att utesluta höfterna. Men det känns som en muskelbristning inom mig och isf behöver hon ca 4-5 dagars vila innan vi kan börja mjuka upp musklerna igen (iaf är det så när det gäller hästar). Det är sådana här tillfällen som man önskar att man vore synsk, mina "känslor" är tyvärr inte bevisat tillförlitliga.

Det är bara att avvakta (suck).

Om helgens andra äventyr ska vi självklart blogga om men inte i detta inlägg :)

Måste även framföra några gratulationer. Först grattis till Exxas syster Viskos nya bror (hängde ni med på den?) som blev den bästa valpen på en utställning i Bräkne Hoby idag! Vi vill även gratulera Exxas kompis Juni som blev BIR valp idag på en officiell utställning! GRATTIS!

// Jennie - sett Solstorm idag, den var okej.

Kommentarer
Postat av: Madde

Ingen fara :) Hoppas du får en bra dag !

2008-03-23 @ 17:51:26
URL: http://maddardana.blogg.se
Postat av: Jenny

vsg :)) är ju sant :D allt bra med er då? kram

2008-03-23 @ 17:55:23
Postat av: Viskos husse och matte

Tack för grattisarna och påskhälsningarna! Vi är dåliga på att läsa kommentarerna på bloggen. :-( Vi sitter fortfarande och håller tummarna för Exxa! Vi hoppas på växtvärk eller en sträckning. Visko fick också lite kritik för sina bakben, så det kanske är nåt som går kring 9-månadersstrecket?

.dmvm

2008-03-23 @ 18:12:33
URL: http://visko.erman.nu
Postat av: Sally

Usch... inge kul det där med bakbenen! :( Men vi håller tummarna för att de är växtvärk!! På tal om det där med röntgen! En bekant till oss har en hund som "hade" höftfel, när den röntgades hade den precis löpt o resultatet var inte bra... men så röntgade dom om den ett tag efter o då va höfterna OK! Dom sa att det berodde på att hon löpte då. Är det så att resultatet blir sämre om hunden löper/ nyss har löpt?! Lr det kanske ni inte har hört nåt om?? För det hade aldrig jag hört innan hon sa de!
Hoppas att det löser sig för Exxa! Kram

2008-03-23 @ 18:46:03
URL: http://www.rallysally.webblogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0